AKT ZAŁOŻYCIELSKI ZESPOŁU SZKÓŁ SAMORZĄDOWYCH W NOWOGRODZIE
Nr 1
do uchwały Nr XIII/58/03
Rady Miejskiej w Nowogrodzie
z dnia 27 listopada 2003r.
AKT ZAŁOŻYCIELSKI Zespołu Szkół Samorządowych w Nowogrodzie
Na podst. art. 5 ust. 2 pkt 1, ust. 3 i ust. 5, atr. 58 ust. 1, 2i 6 w związku z art. 62 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty / Dz. U. z 1996r. Nr 67, poz. 329, Nr 106, poz. 496, z 1997r. Nr 28, poz. 153, Nr 141, poz. 943, z 1998r. Nr 117, poz. 759, Nr 162, poz. 1126, z 2000r. Nr 12, poz 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268, Nr 122, poz. 1320, z 2001r. Nr 111, poz. 1194, Nr 144, poz. 1615, z 2002r. Nr 41, poz. 362, Nr 113, poz. 984, Nr 141, poz. 1185, Nr 200, poz. 1683, z 2003r. Nr 6, poz. 65, Nr 137, poz. 1304, Nr 128, poz. 1176/ tworzy się z dniem 1 stycznia 2004r. zespół szkół o nazwie:
Zespół Szkół Samorządowych w Nowogrodzie z siedzibą w Nowogrodzie
ul. 11 Listopada`12, zwany dalej „zespołem”
W skład Zespołu wchodzą:
1. Publiczne przedszkole o nazwie - Przedszkole Samorządowe w Nowogrodzie.
Publiczna szkoła podstawowa o nazwie - Szkoła Podstawowa im. Adama Chętnika w Nowogrodzie wraz z filią w Mątwicy
Publiczne gimnazjum o nazwie - Gimnazjum im. Papieża Jana Pawła II w Nowogrodzie.
Do obwodu Zespołu Przedszkola Samorządowego w Nowogrodzie wchodzą następujące miejscowości:
Baliki, Chmielewo, Dzierzgi, Grądy, Grzymały, Jankowo-Młodzianowo, Jankowo-Skarbowo, Kupnina, Mątwica, Morgowniki, Nowogród, Ptaki, Serwatki, Sulimy, Sławiec, Szablak.
Do obwodu Zespołu Szkoły Podstawowej im. Adama Chętnika w Nowogrodzie, wchodzą następujące miejscowości:
Baliki, Chmielewo, Dzierzgi, Jankowo-Młodzianowo, Jankowo-Skarbowo, Kupnina, Mątwica, Morgowniki, Nowogród, Ptaki, Serwatki, Sulimy, Szablak.
Do obwodu Zespołu Gimnazjum im. Papieża Jana Pawła II w Nowogrodzie, wchodzą następujące miejscowości:
Baliki, Chmielewo, Dzierzgi, Grądy, Grzymały, Jankowo-Młodzianowo, Jankowo-Skarbowo, Kupnina, Mątwica, Morgowniki, Nowogród, Ptaki, Serwatki, Sulimy, Sławiec, Szablak.
Przewodniczący Rady
Krzysztof Chojnowski
UCHWAŁA NR XIII/58/03
RADY MIEJSKIEJ w NOWOGRODZIE
27 listopada 2003 r.
w sprawie utworzenia Zespołu Szkół Samorządowych
w Nowogrodzie.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 9 lit. h i pkt 15, w związku z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym /Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591, z 2002r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, nr 113, poz. 984, Nr 214, poz. 1806, z 2003r. Nr 80, poz. 717 oraz art. 5 ust. 2 pkt 1, ust. 3 i 5, art. 58 ust 1, 2 i 6 w związku z art. 62 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty /Dz. U. z 1996r. Nr 67, poz. 329, Nr 106, poz. 496, z 1997r. Nr 28, poz. 153, Nr 141, poz. 943, z 1998r. Nr 117, poz. 1104, Nr 129, poz. 1268, Nr 122, poz. 1616, z 2002r. Nr 41, poz. 362, Nr 113, poz. 984, Nr 141, poz. 1185, Nr 200, poz. 1683, z 2003r. Nr 6 poz. 65, Nr 137, poz. 1304, Nr 128, poz. 1176 oraz art. 18 ust. 3 pkt 2 i ust. 5 ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych /Dz. U. z 2003r. Nr 15, poz. 148, Nr 45, poz. 391, Nr 65, poz. 594 i Nr 166, poz. 1611 uchwala się co następuje:
§ 1. 1. Tworzy się z dniem 1 stycznia 2004r. Zespół Szkół o nazwie „Zespół Szkół Samorządowych w Nowogrodzie” , zwanych dalej „Zespołem”
Siedzibą Zespołu są budynki szkół przy ul. 11 Listopada 12.
Utworzony Zespół Szkół Samorządowych w Nowogrodzie mający formę jednostki budżetowej obejmuje:
Przedszkole Samorządowe w Nowogrodzie, ul. Nowa 6.
Szkołę Podstawową im. Adama Chętnika w Nowogrodzie, ul. 11 Listopada 12 wraz z filią w Mątwicy.
Gimnazjum im. Papieża Jana Pawła II w Nowogrodzie, ul. 11 Listopada 12.
Akt założycielski Zespołu stanowi załącznik Nr 1 do uchwały.
Mienie znajdujące się w użytkowaniu Przedszkola Samorządowego w Nowogrodzie, Szkoły Podstawowej im. Adama Chętnika w Nowogrodzie i Gimnazjum im. Papieża Jana Pawła II w Nowogrodzie - staje się mieniem Zespołu.
Nauczyciele oraz pracownicy obsługujący Przedszkole , Szkołę Podstawową i Gimnazjum stają się pracownikami Zespołu.
Nadaje się pierwszy statut Zespołowi stanowiący załącznik Nr 2 do uchwały.
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Nowogrodu.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2004r.
Przewodniczący Rady Krzysztof Chojnowski
Nr 2
do uchwały Nr XIII/58/03
Rady Miejskie Nowogrodzie
z dnia 27 listopada 2003r.
STATUT
ZESPOŁU SZKÓŁ SAMORZĄDOWYCH
w NOWOGRODZIE
Rozdział I
Podstawowe informacje o Zespole
Zespół Szkół Samorządowych w Nowogrodzie (zwany dalej Zespołem) działa na podstawie:
aktu założycielskiego;
ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty /Dz. U. z 1996r. Nr 67, poz. 329 z późniejszymi zmianami);
niniejszego statutu.
W skład Zespołu wchodzą:
Przedszkole Samorządowe w Nowogrodzie;
Szkoła Podstawowa im. Adama Chętnika w Nowogrodzie wraz z filią w Mątwicy;
Gimnazjum im. Papieża Jana Pawła II w Nowogrodzie.
Siedziba Zespołu mieści się w Nowogrodzie ul. 11 Listopada 12, tel. (086) 217-55-17, e-mail : szkola@nowogrod.pl
Organem prowadzącym Zespół jest Gmina i Miasto Nowogród.
Nadzór pedagogiczny nad Zespołem sprawuje Kuratorium Oświaty w Białymstoku.
Zespół nosi nazwę „Zespół Szkół Samorządowych w Nowogrodzie”.
Zespół jest jednostką budżetową Gminy i Miasta Nowogród.
Rozdział II
Cele i zadania Zespołu
1. Zespół realizuje cele i zadania zgodnie z ustawami i innymi aktami prawnymi a w szczególności:
ustawą z 7 września 1991r o systemie oświaty.
Deklaracją Praw Człowieka
Konwencją Praw Dziecka.
Zespół umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności koniecznych do dalszej edukacji ogólnej i zawodowej.
W zakresie wychowania przedszkolnego
1. Przedszkole realizuje podstawę programową wychowania przedszkolnego, określoną przez Ministra Edukacji Narodowej i Sportu.
Przedszkole pracuje od poniedziałku do piątku w godz. od 6 30do 16 30 w tym czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, nie krótszy niż 5 godz. dziennie.
Czas pracy Przedszkola dostosowany jest do czasu pracy rodziców i ustalany corocznie w arkuszu organizacyjnym;
terminy przerw w pracy Przedszkola ustala organ prowadzący na wniosek dyrektora, w porozumieniu z rodzicami dzieci;
dniami wolnymi są dni ustawowo wolne od pracy.
Przedszkole opiekuje się dziećmi w wieku od 3 do 6 roku życia a w szczególnych przypadkach do 10 roku życia, wspomaga indywidualny rozwój dziecka i realizuje cele i zadania wynikające z opiekuńczo - wychowawczej roli placówki.
Przedszkole współpracuje z rodzicami i przygotowuje dzieci do obowiązków i nauki w szkole podstawowej.
Umożliwia dzieciom podtrzymanie tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej przez zapoznanie z symbolami narodowymi (hymn państwowy, flaga narodowa), zapoznanie z językiem polskim i zdobyczami kultury oraz swobodny dostęp do religii.
Przedszkole udziela podstawowej pomocy psychologicznej i pedagogicznej przez:
koordynowanie prac związanych z kierowaniem uczniów do Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej na:
badanie dojrzałości szkolnej,
lateralizację dzieci,
konsultację logopedyczną.
Udzielanie rodzicom porad indywidualnych, w związku z trudnościami w wychowaniu dzieci.
1. Nauczyciele opiekują się dziećmi w trakcie pobytu w Przedszkolu oraz podczas wycieczek i zajęć poza terenem Przedszkola.
Dzieci są przyprowadzane i odbierane przez rodziców lub opiekunów zapewniających im pełne bezpieczeństwo w drodze do domu.
W zakresie szkoły podstawowej i gimnazjum
Zespół realizuje cele i zadania określone w Ustawie z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności:
umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły podstawowej i gimnazjum;
umożliwia absolwentom Gimnazjum dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia i wyboru zawodu;
kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w Ustawie, stosownie do warunków Zespołu i wieku uczniów;
sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości Zespołu.
1 Plan dyżurów nauczycieli i opieki nad dowożeniem ustalany jest na początku roku szkolnego i zatwierdzany przez Radę Pedagogiczną.
Samorząd Uczniowski organizuje pomoc dzieciom młodszym, np. przez:
wykonywanie pomocy naukowych i innych w razie potrzeby;
pomoc w nauce uczniom słabszym.
Uczniowie z zaburzeniami rozwojowymi, uszkodzeniami narządów ruchu, słuchu lub wzroku objęte są szczególną opieką, np. w miarę możliwości zapewnia się im nauczanie indywidualne, udział w zajęciach wyrównawczych, możliwość dowożenia autobusem szkolnym, stosuje się do poleceń lekarza specjalisty i Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej.
Uczniowie mający trudne warunki rodzinne lub losowe mogą być zwalniani z opłat za ubezpieczenie lub dożywianie. W miarę możliwości Zespół organizuje pomoc materialną lub rzeczową.
Środki na pomoc materialną i rzeczową pochodzą z funduszy Rady Rodziców, Samorządu Uczniowskiego, darowizn, Opieki Społecznej, dotacji celowych MENiS oraz z innych źródeł.
1. Dyrektor Zespołu powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej wychowawcą.
Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności wychowawca sprawuje opiekę nad klasą przez okres trwania całego etapu edukacyjnego.
Zaleca się, by zmiana następował w szczególnych przypadkach, takich, jak:
ustanie stosunku pracy;
długotrwała nieobecność nauczyciela;
brak efektów wychowawczych, bądź na odpowiednio umotywowany wniosek rodziców, uczniów lub wychowawcy.
Decyzję o zmianie wychowawcy podejmuje dyrektor.
Umotywowany wniosek o zmianę wychowawcy może być złożony wyłącznie na piśmie z imiennymi podpisami, co najmniej 51% rodziców lub co najmniej 2/3 uczniów klasy, po upływie 3 miesięcy nauki.
ROZDZIAŁ III
Organy Zespołu Szkół Samorządowych
l. Organami Zespołu są:
Dyrektor Zespołu;
Rada Pedagogiczna Zespołu;
Rada Rodziców Zespołu;
Samorząd Uczniowski.
3 nauczycieli wybranych w wyniku tajnego głosowania przez ogół nauczycieli;
3 rodziców wybranych w wyniku tajnego głosowania przez ogół rodziców;
3 uczniów wybranych w wyniku tajnego głosowania przez ogół uczniów Gimnazjum;
w skład Rady Zespołu nie wchodzą uczniowie Szkoły Podstawowej .
Za organizację wyborów członków Rady Zespołu odpowiada Dyrektor zespołu.
Wybory do Rady Zespołu powinny odbyć się w terminie 30 dni od daty złożenia wniosku w tej sprawie przez dwóch spośród trzech podmiotów uprawnionych do wnioskowania o powołanie Rady Zespołu, tj. rodziców, uczniów lub nauczycieli.
1. Dyrektor kieruje zespołem oraz reprezentuje go na zewnątrz, jest przełożonym służbowym wszystkich pracowników zespołu, przewodniczącym rady pedagogicznej. Dyrektor sprawuje opiekę nad młodzieżą uczącą się w zespole. Dyrektora zespołu powołuje i odwołuje organ prowadzący na zasadach określonych przepisami prawa.
Dyrektor kieruje zespołem przy pomocy 2 wicedyrektorów, którym określa zakres uprawnień i obowiązków.
Do zadań dyrektora zespołu należy :
sprawowanie nadzoru wewnątrz szkolnego wobec nauczycieli i pozostałych pracowników,
kształtowanie twórczej atmosfery pracy, właściwych warunków pracy i stosunków między pracownikami,
sprawowanie nadzoru pedagogicznego i dokonywanie oceny pracy nauczycieli,
zapewnienie prawidłowego przebiegu stażu nauczycielom ubiegającym się o wyższy stopień awansu zawodowego,
sprawowanie opieki nad uczniami oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
realizowanie uchwał rady zespołu oraz rady pedagogicznej podjętych w ramach ich kompetencji stanowiących,
przedstawianie nie rzadziej niż 2 razy w roku ogólnych wniosków ze sprawowanego nadzoru oraz informacji szkolnych,
nadzorowanie prawidłowości prowadzenia dokumentacji szkolnej,
dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym zespołu i ponoszenia odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie,
współpraca z radą zespołu, radą pedagogiczną, radą rodziców, samorządem uczniowskim oraz organizacjami i instytucjami środowiskowymi,
przyznawanie nagród oraz wymierzanie kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom zespołu.
występowanie z wnioskami po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady szkoły w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników zespołu,
kontrola spełniania obowiązku szkolnego przez dzieci i młodzież zamieszkałą w obwodzie zespołu,
wysłuchanie utworzonego wspólnego przedstawicielstwa poszczególnych organów w celu reprezentowania stanowiska poszczególnych podmiotów w sprawach szkolnych lub przy rozwiązywaniu konfliktów.
Dyrektor zespołu ma także prawo :
wydawania poleceń służbowych wszystkim pracownikom zespołu.
zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników zespołu,
decydowania o wewnętrznej organizacji pracy zespołu i jego bieżącym funkcjonowaniu,
wypożyczaniu za odpłatnością pomieszczeń zespołu na zasadach określonych w pełnomocnictwie burmistrza,
wypożyczanie sprzętu i wyposażenie zespołu na zasadach określonych w pełnomocnictwie burmistrza.
Dyrektor zespołu odpowiada za :
Poziom uzyskiwanych wyników nauczania i wychowania,
Zgodność funkcjonowania zespołu z przepisami prawa oświatowego i statutem zespołu.
Bezpieczeństwo osób znajdujących się w budynku zespołu i podczas zajęć organizowanych przez zespół.
Celowe wykorzystanie środków finansowych przeznaczonych na działalność zespołu
Zgodne z przepisami prowadzenie dokumentacji pracowniczej i uczniowskiej.
Prawa i obowiązki Rady Zespołu:
opiniuje wniosek Dyrektora dotyczący stanowiska wicedyrektorów;
uchwala Statut Zespołu;
opiniuje projekt planu finansowego Zespołu, przedstawia wnioski w sprawie rocznego planu finansowego środków specjalnych zespołu;
może występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad Zespołem z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności Zespołu, jej Dyrektora lub innych nauczycieli zatrudnionych w Zespole;
opiniuje Plan Pracy Zespołu, projekty innowacji i eksperymentów pedagogicznych oraz inne sprawy istotne dla Zespołu;
ocenia sytuację oraz stan Zespołu i występuje z wnioskiem do dyrektora, rady pedagogicznej, gminy i miasta Nowogród oraz do wojewódzkiej rady oświatowej, w szczególności w sprawach organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych;
może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek oraz innych źródeł w celu wspierania statutowej działalności Zespołu.
1. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Zespole.
Prawa i obowiązki Rady Pedagogicznej:
opiniuje wniosek Dyrektora dotyczący stanowiska wicedyrektorów;
zatwierdza zaopiniowany przez Radę Zespołu plan pracy Zespołu;
podejmuje uchwały w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
podejmuje uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w Zespole, po zaopiniowaniu ich projektów przez Radę Zespołu;
ustala organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli Zespołu;
podejmuje uchwały w sprawach skreślenia z listy uczniów
opiniuje organizację pracy Zespołu, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych pozalekcyjnych;
opiniuje projekt planu finansowego Zespołu;
opiniuje wnioski Dyrektora o przyznaniu nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
opiniuje propozycję Dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
przygotowuje projekt Statutu Zespołu albo jego zmian;
występuje do organu prowadzącego Zespół z wnioskiem o odwołanie ze stanowiska Dyrektora lub o odwołanie nauczyciela z innego stanowiska kierowniczego w Zespole.
1. W Zespole działa Rada Rodziców stanowiąca reprezentację ogółu rodziców uczniów Zespołu.
Zasady tworzenia Rady Rodziców uchwala ogół rodziców uczniów Zespołu.
Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze Statutem Zespołu.
Regulamin Rady Rodziców stanowi załącznik do Statutu.
Rada Rodziców może występować do Gminy i Miasta Nowogród, Kuratora Oświaty, Rady Pedagogicznej i Dyrektora Zespołu oraz Rady Zespołu z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw Zespołu.
W celu wspierania działalności statutowej Zespołu, Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
1. W Zespole działa Samorząd Uczniowski zwany dalej „samorządem”.
Samorząd tworzą wszyscy uczniowie Zespołu i opracowują regulamin, którego postanowienia nie mogą być sprzeczne ze Statutem Zespołu.
Samorząd działa w oparciu o swój regulamin stanowiący załącznik do Statutu.
Samorząd ma prawo do:
zapoznawania się z programem nauczania, jego treścią, celami i stawianymi wymaganiami;
jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
redagowania i wydawania gazetki szkolnej;
organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z Dyrektorem;
wyboru nauczyciela -opiekuna Samorządu.
Dyrektor zobowiązany jest udzielić odpowiedzi na każdy wniosek Samorządu w terminie nie dłuższym niż 7 dni.
Na wniosek Dyrektora Samorząd Uczniowski wyraża swoją opinię na temat pracy nauczyciela.
1. Wszystkie organy Zespołu współpracują ze sobą w sprawach kształcenia i wychowania dzieci i młodzieży.
Ewentualne spory między organami Zespołu (z wyjątkiem Dyrektora) rozstrzyga Dyrektor .
Spory między Dyrektorem, a innymi organami Zespołu rozstrzyga organ prowadzący, albo organ nadzorujący w zależności od przedmiotu sporu.
1. W Zespole tworzy się stanowisko 2 wicedyrektorów.
Powołania wicedyrektorów dokonuje Dyrektor po uzyskaniu opinii organu prowadzącego, Rady Zespołu oraz Rady Pedagogicznej.
Wicedyrektor Zespołu realizuje zadania w imieniu Dyrektora i działa w ramach przyznanego mu zakresu czynności, uprawnień i obowiązków.
W razie nieobecności Dyrektora jego funkcję pełni wicedyrektor wyznaczony przez dyrektora.
1. Rodzice i nauczyciele współpracują ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.
2. Rodzice mają prawo do:
znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno -wychowawczych w danej klasie;
znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikacji i promowania uczniów;
uzyskiwania w każdym czasie informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania,
uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci;
wyrażania i przekazywania właściwemu Kuratorowi Oświaty opinii na temat pracy Zespołu.
W Zespole prowadzi się spotkania ogólne z rodzicami nie rzadziej niż 4 razy w ciągu roku szkolnego oraz spotkania wychowawcy z rodzicami w zależności od potrzeb.
ROZDZIAŁ IV
Organizacja Zespołu
1. Czas trwania cyklu kształcenia wynosi:
w Szkole Podstawowej -6 lat;
w Gimnazjum -3 lata.
Nauka w Szkole Podstawowej i Gimnazjum jest obowiązkowa i bezpłatna.
Spełnianie obowiązku szkolnego oraz jego kontrolę określają odrębne przepisy.
Zespół prowadzi Przedszkole dla dzieci w wieku od 3 do 6 lat.
Zespół sprawuje opiekę w świetlicy nad uczniami Szkoły Podstawowej i Gimnazjum.
A. W zakresie wychowania przedszkolnego
. l. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez Dyrektora Zespołu w porozumieniu z organem prowadzącym i Radą Rodziców.
Szczegółową organizację Przedszkola, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Zespołu, opracowany przez Dyrektora Zespołu.
Arkusz organizacji Zespołu zatwierdza organ prowadzący.
l. Do Przedszkola przyjmowane są wszystkie dzieci 6-letnie.
Przedszkole opiekuje się dziećmi w wieku od 3 do 6 roku życia.
Do Przedszkola przyjmowane są w pierwszej kolejności dzieci rodziców pracujących oraz samotnych matek i ojców z obwodu Zespołu.
W przypadku, kiedy do Przedszkola zostanie zgłoszona większa liczba dzieci niż miejsc, powoływana jest komisja rekrutacyjna, w skład której wchodzą:
dyrektor lub wicedyrektor Zespołu;
nauczyciele Przedszkola
przedstawiciel rodziców.
Od decyzji komisji rekrutacyjnej odwołania rozpatruje Dyrektor Zespołu.
l. Praca wychowawczo -dydaktyczna przebiega na podstawie programu wychowania przedszkolnego, wybranego z zestawu programów.
Organizację pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej w ciągu dnia określa ramowy rozkład dnia, opracowany przez Dyrektora w porozumieniu z nauczycielami i rodzicami dzieci.
Ramowy rozkład dnia określa wszystkie czynności nauczycieli i dzieci w ciągu dnia pracy Przedszkola.
B. W zakresie szkoły podstawowej i gimnazjum
l. Zajęcia dydaktyczne rozpoczynają się o godz. 800
w klasach IV -VI Szkoły Podstawowej i Gimnazjum godzina lekcyjna trwa 45 minut;
w klasach I -III Szkoły Podstawowej godzina lekcyjna może trwać od 30 do 60 minut;
przerwy międzylekcyjne trwają 10 min., przerwa śniadaniowa po czwartej lekcji trwa 20 minut;
Zajęcia lekcyjne prowadzone są w pomieszczeniach do nauki, bibliotece, sali gimnastycznej bądź na terenowych urządzeniach wychowania fizycznego, na działce szkolnej, na stadionie lub za zgodą Dyrektora poza. obiektem szkolnym, np.: na wycieczce, w kinie, teatrze itp.
Opiekę nad uczniami sprawuje:
nauczyciel prowadzący zajęcia -w czasie zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych;
nauczyciel dyżurny -w czasie przerw;
wychowawca świetlicy -w czasie zajęć w świetlicy;
wychowawca klasy -w czasie zajęć w klasach I -III i w Przedszkolu;
wyznaczony przez dyrektora nauczyciel w czasie dowozu uczniów;
wyznaczeni przez dyrektora nauczyciele i inni opiekunowie wybrani spośród rodziców (zgodnie z obowiązującymi przepisami) -w trakcie wycieczek.
Uczniowie Przedszkola są doprowadzani do Przedszkola i odbierani przez rodziców lub opiekunów.
1. Termin organizacji zajęć dydaktyczno -wychowawczych określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa opracowany przez Dyrektora, na podstawie planu nauczania oraz planu finansowego Zespołu, arkusz organizacji Zespołu zatwierdzony przez organ prowadzący.
1. Podstawową jednostką organizacyjną Zespołu jest oddział, w którym maksymalna ilość uczniów wynosi 30.
Liczba dzieci w grupach Przedszkola nie może przekraczać 25.
Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez Dyrektora Zespołu na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
Tygodniowy rozkład zajęć w klasach I -III Szkoły Podstawowej określa ogólny przydział czasu na poszczególne dni, określone w ramowym planie nauczania. Szczegółowy rozkład dzienny oraz przerw w zajęciach ustala nauczyciel.
. Podstawową formą pracy w Zespole są zajęcia dydaktyczno -wychowawcze prowadzone w systemie zajęć zintegrowanych, blokowych oraz przedmiotowych.
Oddziały można dzielić na grupy w następujących przypadkach:
oddziały liczące powyżej 24 uczniów -w nauczaniu języków obcych, informatyki oraz na zajęciach, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym ćwiczeń laboratoryjnych;
w przypadku oddziałów liczących mniej niż 24 uczniów podziału można dokonywać za zgodą organu prowadzącego Zespół;
zajęcia wychowania fizycznego w klasach IV -VI Szkoły Podstawowej i Gimnazjum prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów.
Zajęcia nadobowiązkowe mogą być prowadzone w grupach międzyklasowych, a także łączenie klas może występować podczas wycieczek i wyjazdów.
czas trwania tych zajęć ustala się tak jak w § 27;
zajęcia nadobowiązkowe organizowane są w ramach środków finansowych posiadanych przez Zespół.
Niektóre zajęcia obowiązkowe np. zajęcia wyrównawcze, nauczanie języków obcych, elementy informatyki, koła zainteresowań mogą być prowadzone poza systemem klasowolekcyjnym w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych, międzyklasowych lub międzyszkolnych, a także podczas wycieczek.
Zespół może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne jak również spełniać rolę szkoły ćwiczeń po zawarciu porozumienia między Dyrektorem Zespołu lub za jego zgodą -z poszczególnymi nauczycielami, a zakładem kształcenia lub szkołą wyższą.
1. Zespół zapewnia uczniom możliwość i higieniczne warunki spożycia przez uczniów gorącego napoju np.: mleka, kakao, kawy lub herbaty.
Odpłatność za korzystanie z posiłków ustala Dyrektor w porozumieniu z Radą Zespołu, z uwzględnieniem możliwości częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat uczniów potrzebujących szczególnej opieki.
1. Biblioteka szkolna jest pracownią służącą realizacji potrzeb i zainteresowań ucznia, zadań dydaktycznych i wychowawczych Zespołu, doskonalenia warsztatu pracy nauczycieli, popularyzacji wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz w miarę możliwości wiedzy o regionie.
Pomieszczenie biblioteki szkolnej umożliwia:
gromadzenie i opracowywanie zbiorów;
korzystanie ze zbiorów w czytelni i wypożyczanie ich poza bibliotekę;
prowadzenie przysposobienia czytelniczo -informacyjnego uczniów.
Godziny pracy biblioteki umożliwiają dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych oraz po ich zakończeniu.
Biblioteka szkolna sprawuje funkcje:
kształcąco -wychowawczą poprzez rozwijanie i wzbudzanie potrzeb czytelniczych uczniów i nauczycieli;
opiekuńczo -wychowawczą poprzez współdziałanie z nauczycielami, pedagogiem szkolnym, wychowawcami w rozpoznaniu uzdolnień i zainteresowań uczniów;
kulturalno -rekreacyjne poprzez rozwijanie życia kulturalnego uczniów.
Z biblioteki szkolnej mogą korzystać: uczniowie, nauczyciele, inni pracownicy Zespołu oraz rodzice poprzez założenie karty bibliotecznej .
Biblioteka szkolna posiada:
jedno pomieszczenie -bibliotekę i czytelnię;
posiada odpowiednie meble i sprzęt biblioteczny.
Biblioteka gromadzi książki, czasopisma i inne niezbędne materiały oraz prowadzi ich zakup, mając na celu zabezpieczenie realizacji planu dydaktyczno -wychowawczego Zespołu.
Zadania bibliotekarza:
udostępnianie zbiorów;
udzielanie informacji bibliotecznych;
rozmowy z czytelnikami o książkach oraz prowadzenie poradnictwa w zakresie wyboru książek;
prowadzenie przysposobienia czytelniczego i kształcenie uczniów jako czytelników;
udostępnianie nauczycielom, wychowawcom, opiekunom, organizacjom młodzieżowym i kołom zainteresowań potrzebnych im materiałów;
informowanie nauczycieli o stanie czytelnictwa.
l. Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w Zespole ze względu na organizację zajęć szkolnych (odjazd autobusów) Zespół organizuje opiekę świetlicową-
W świetlicy zajęcia prowadzone są w grupach, których liczebność nie powinna przekraczać 25 uczniów.
W świetlicy prowadzone są zajęcia pozalekcyjne, jako forma działalności opiekuńczo wychowawczej Zespołu.
l. Celem świetlicy jest zapewnienie zorganizowanej opieki wychowawczej, pomocy w nauce oraz stworzenie odpowiednich warunków do nauki własnej i rekreacji dzieciom i młodzieży szkolnej, którzy oczekują na odjazd do domu autobusem szkolnym.
Do form pracy świetlicy należy w szczególności:
organizowanie pomocy w nauce, tworzenie warunków do nauki własnej i przyzwyczajenie do samodzielnej pracy;
organizowanie gier i zabaw ruchowych w pomieszczeniach i na powietrzu;
rozwijanie zamiłowań, uzdolnień i zainteresowań poprzez organizację zajęć w tym zakresie;
organizowanie kulturalnej rozrywki oraz kształtowanie nawyków kultury .
Świetlica prowadzi zajęcia w grupach wychowawczych pod kierunkiem nauczyciela wychowawcy świetlicy.
Organizację pracy świetlicy określa szczegółowo jej regulamin.
ROZDZIAŁ V
Nauczyciele i pracownicy Zespołu
l. W Zespole zatrudnia się nauczycieli pracowników administracji obsługi, zapewniających prawidłowe funkcjonowanie Zespołu.
Zasady zatrudniania pracowników, o których mowa w ust. 1 określają odrębne przepisy.
Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno -wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wynik tej pracy i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
Nauczyciel odpowiedzialny jest za:
życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów;
prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego;
rozwój psychiczny uczniów, ich zdolności i zainteresowań;
bezstronność i obiektywizm w ocenie uczniów i sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów;
prowadzenie obserwacji pedagogicznej i jej dokumentowanie dla każdego wychowanka oraz ucznia mającego trudności w nauce lub sprawiającego trudności wychowawcze.
Nauczyciel jest zobowiązany do:
udzielania pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów;
doskonalenia umiejętności dydaktycznych i podnoszenia poziomu wiedzy merytorycznej;
zachowania tajemnicy obrad Rady Pedagogicznej.
Obowiązki nauczyciela pełniącego dyżur podczas przerw:
nauczyciel rozpoczyna dyżur na wyznaczonych korytarzach o godz. 7:30 i pełni swoje obowiązki na każdej przerwie do końca pracy w danym dniu, łącznie z ostatnią przerwą;
nauczyciel pełni dyżur wg harmonogramu opracowanego przez dyrektora zespołu;
nauczyciel dyżurujący ma obowiązek:
punktualnie rozpoczynać i rzetelnie pełnić dyżur;
dbać o bezpieczeństwo uczniów;
pilnować ładu i porządku na wyznaczonych miejscach pełnienia dyżuru -korytarze,
zwracać baczną uwagę na zachowanie się uczniów podczas przerw;
przekazywać wychowawcom klas informacje o pozytywnym i niewłaściwym zachowaniu się uczniów;
w razie zaistnienia wypadku, w wyniku którego nastąpił uszczerbek na zdrowiu ucznia, nauczyciel zobowiązany jest do udzielenia pierwszej pomocy, zgłoszenia zaistniałego zdarzenia służbom medycznym, dyrekcji Zespołu i wpisania okoliczności wypadku do książki wypadków znajdującej się u Dyrektora Zespołu.
Obowiązki nauczyciela -wychowawcy klasowego:
nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, a także szanowania godności osobistej ucznia;
nauczyciel jest zobowiązany do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników Zespołu;
systematycznie i rzetelnie prowadzić dokumentację szkolną: arkusze ocen, dzienniki lekcyjne;
opracować plan pracy wychowawczej w oparciu o plan szkoły w terminie określonym przez dyrekcję. Plan pracy wychowawczej powinien zawierać: cele wychowania obejmujące wszystkie sfery osobowości ucznia, zadania do realizacji wspomagające osiągnięcie zakładanych celów wychowania dostosowane do wieku i zainteresowań uczniów, uwzględniające tematy z preorientacji zawodowej, ekologii, zdrowia, świąt narodowych i szkolnych, zasad bezpieczeństwa, informację o klasie, uczniach, samorządzie, rodzicach z Rady Rodziców;
wprowadzać w zasady demokracji, organizując wspólnie z uczniami wybór samorządu klasowego;
na pierwszym zebraniu z rodzicami zapoznać ze Szkolnym Systemem Oceniania;
na pierwszym zebraniu z rodzicami w miesiącu styczniu określić skład klasowej Rady Rodziców;
zaplanować wspólnie z uczniami prace na rzecz szkoły i środowiska ( opieka nad kwiatami w klasie, sprzątanie rejonów placu szkolnego, dokonywanie zmian w wystroju sal lekcyjnych itp.);
dokonać rozeznania dotyczącego przynależności uczniów do organizacji dziecięcych i młodzieżowych, kół zainteresowań, uprawianego sportu, hobby (uwzględniając to w planie wychowawczym klasy);
rozpoznać środowisko domowe ucznia i jego warunki bytowe (wizyty w domach);
otaczać szczególną opieką na terenie Zespołu uczniów potrzebujących takiej opieki (z rodzin zastępczych, wielodzietnych, niewydolnych wychowawczo oraz patologicznych);
rozpoznawać sposoby spędzania wolnego czasu przez uczniów i wskazywać takie, które służą zdrowiu i ogólnemu rozwojowi;
właściwie przydzielić miejsca uczniom w ławkach uwzględniając stan zdrowia uczniów, ich warunki fizyczne oraz dokonywać okresowej zamiany miejsc w rzędach;
zebrać składki na ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków w terminie wskazanym przez dyrekcję;
dokonać rozeznania, w porozumieniu z nauczycielami uczącymi w danej klasie i otoczyć szczególna opieką, troską oraz wspierać uczniów szczególne uzdolnionych;
dokonać rozeznania co do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów (mikrodeficyty rozwojowe) i organizować pomoc koleżeńską, zespoły wyrównawcze;
dopingować do ciągłej pracy ucznia nad sobą w obcowaniu w grupie (uczeń -uczeń, uczeń . nauczyciel, dziecko -rodzice, brat -siostra );
zaplanować wspólnie z rodzicami i uczniami:
imprezy klasowe,
wycieczki,
rajdy,
przybliżenie ciekawych zawodów wykonywanych przez rodziców.
poddawać wspólnej analizie (uczniowie, rodzice, wychowawca) wg wypracowanych fonu:
uzyskiwane wyniki w nauce i zachowaniu,
obecności na zajęciach, które winne są terminowego rozliczania i zgłaszania opuszczonych godzin lekcyjnych bez usprawiedliwienia,
obowiązujących w szkole regulaminów dotyczących postaw ucznia, jego zachowania i jego bezpieczeństwa.
organizować spotkania z rodzicami w celu przekazania informacji o zachowaniu, osiąganych wynikach w nauce, sukcesach, nagrodach, stosownym ubieraniu się ucznia;
poinformować rodziców lub opiekunów ucznia na miesiąc przed końcem semestru (roku) o zagrożeniu oceną niedostateczną w klasyfikacji semestralnej lub rocznej ;
uwzględnić w planie wychowawczym co najmniej dwa tematy dokształcające rodziców, dotyczące potrzeb rozwojowych, wychowania i zagrożeń ich dzieci;
rozwiązywać na bieżąco problemy zaistniałe w klasie. Informować rodziców (opiekunów): przez dyrektora Zespołu o przyznanej nagrodzie lub udzielonej uczniowi karze;
brać udział w szkoleniach metodycznych w zakresie wychowania, w miarę potrzeb własnych możliwości finansowych.
1. Pedagog koordynuje prace Zespołu w zakresie działalności opiekuńczo - wychowawczej, uwzględniając konkretne potrzeby Zespołu i środowiska. W rozwiązywaniu pojawiających się problemów opiekuńczo -wychowawczych, pedagog współpracuje z wychowawcami klas, nauczycielami, dyrekcją Zespołu, lekarzem, Radą Rodziców, Poradnią " Psychologiczno -Pedagogiczną i innymi organizacjami i instytucjami w środowisku, zainteresowanymi problemami opieki i wychowania.
W zakresie zadań ogólno wychowawczych:
dokonywać ocen sytuacji wychowawczej w Zespole oraz składać okresową informację Radzie Pedagogicznej na temat trudności wychowawczych występujących wśród uczniów Zespołu;
udzielać pomocy uczniom w prawidłowym wyborze zawodu i kierunku dalszego kształcenia;
koordynować prace związane z kierowaniem uczniów do Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej ;
koordynować prace związane z badaniem dojrzałości szkolnej oraz lateralizacji dzieci oddziału przedszkolnego;
udzielać rodzicom porad ułatwiających rozwiązywanie trudności w wychowywaniu dzieci.
W zakresie profilaktyki wychowawczej:
rozpoznawać warunki życia i nauki uczniów sprawiających trudności w realizacji procesu dydaktyczno- wychowawczego;
opracowywać wnioski dotyczące uczniów wymagających szczególnej opieki i pomocy;
rozpoznawać sposoby spędzania czasu wolnego przez uczniów:
udzielać pomocy wychowawcom i nauczycielom w pracy z uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze.
W zakresie indywidualnej opieki pedagogiczno -psychologicznej:
udzielać uczniom pomocy w eliminowaniu napięć psychicznych powstałych na tle niepowodzeń szkolnych:
udzielać uczniom porad w rozwiązywaniu trudności pojawiających się w domu rodzinnym;
udzielać pomocy i porad uczniom mającym trudności w kontaktach rówieśniczych;
przeciwdziałać skrajnym formom niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży .
W zakresie pomocy materialnej :
organizować opiekę i pomoc materialną uczniom szczególnie potrzebującym:
dbać o zapewnienie dożywiania uczniom z rodzin : mających szczególnie trudne warunki materialne:
wnioskować o kierowanie spraw uczniów z rodzin patologicznych do sądów dla nieletnich.
ROZDZIAŁ VI
Wychowankowie i uczniowie Zespołu
A. Wychowankowie Przedszkola:
1. Do Przedszkola przyjmowane są dzieci w wieku od 3 do 6 lat. Dzieci, którym odroczono obowiązek szkolny mogą uczęszczać do Przedszkola nie dłużej niż do 10 roku życia.
Dzieci mają prawo do:
właściwie zorganizowanego procesu dydaktyczno-wychowawczego i opiekuńczego;
ochrony przed wszelkimi przejawami przemocy fizycznej i psychicznej
życzliwego i podmiotowego traktowania z uwzględnieniem praw dziecka i godności osobistej;
rozwijania zainteresowań i talentów;
Pomocy w zakresie opieki zdrowotnej i bezpieczeństwa.
B. Uczniowie Szkoły Podstawowej i Gimnazjum:
1. Do Szkoły Podstawowej uczęszczają w zasadzie uczniowie od 7 lat, ale nie wcześniej niż od 6 roku życia do 13, ale nie dłużej niż do 18 roku życia.
Do Gimnazjum uczęszczają uczniowie, którzy ukończyli szkołę podstawową, w zasadzie od 13 do 16, ale nie dłużej niż do 18 roku życia.
Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w Statucie Zespołu i regulaminu samorządu uczniowskiego.
Uczeń może być nagradzany za:
wyniki w nauce;
aktywne uczestnictwo w zajęciach lekcyjnych;
uczestnictwo lub szczególne osiągnięcia w turniejach, konkursach przedmiotowych, zawodach i imprezach sportowych;
pracę społecznie -użyteczną na rzecz klasy lub szkoły;
wzorową realizację dyżurów szkolnych i klasowych:
czynne i punktualne uczestnictwo w zajęciach, zebraniach, imprezach i uroczystościach szkolnych;
wzorową postawę uczniowską;
czytelnictwo.
Uczeń może otrzymać:
pochwałę wychowawcy ;
pochwałę Samorządu Uczniowskiego;
pochwałę Dyrektora wobec uczniów Zespołu;
dyplom uznania ;
nagrodę rzeczową;
list pochwalny skierowany do rodziców;
wpis do kroniki Zespołu.
Uczeń może być ukarany za:
nieprzestrzeganie niniejszego Statutu i regulaminu samorządu uczniowskiego;
uchybianie normom współżycia w stosunku do innych ludzi;
nieusprawiedliwione opuszczanie zajęć;
rażące uchybianie obowiązkom szkolnym;
niszczenie mienia Zespołu;
palenie tytoniu na terenie szkoły, spożywanie alkoholu na terenie szkoły, zażywanie i rozprowadzanie na terenie szkoły narkotyków;
kradzież, wyłudzanie pieniędzy;
bójki, wymuszenia, zastraszanie.
1. Za nieprzestrzeganie obowiązku szkolnego i postanowień niniejszego Statutu oraz regulaminu samorządu uczniowskiego uczeń może być ukarany:
upomnieniem lub naganą wychowawcy,
upomnieniem lub naganą Samorządu Uczniowskiego,
upomnieniem lub naganą Dyrektora,
naganą Dyrektora wobec Szkoły ,
zawieszeniem prawa udziału w zajęciach pozalekcyjnych lub imprezach kulturalnych,
przeniesieniem do innej szkoły przez Kuratora Oświaty na wniosek Dyrektora,
przeniesieniem do właściwej szkoły, w przypadku, jeżeli uczeń jest z poza rejonu Zespołu.
Uczeń ma prawo odwołania się od kary udzielonej przez wychowawcę do Samorządu Uczniowskiego lub Dyrektora.
Uczeń ma prawo odwołania się od kary udzielonej przez Samorząd Uczniowski do wychowawcy lub Dyrektora.
Od kary udzielonej przez Dyrektora uczeń może odwołać się do Dyrektora.
Prawo odwołania się od kary udzielonej uczniowi przysługuje również rodzicom (opiekunom) ucznia.
O nagrodzeniu ucznia lub udzieleniu kary informuje rodziców (opiekunów) wychowawca klasy.
l. Uczeń ma obowiązek:
realizować obowiązek szkolny i przestrzegać postanowień niniejszego Statutu;
dbać o dobre imię szkoły oraz godnie reprezentować ją na zewnątrz;
punktualnie stawiać się na zajęcia lekcyjne i uroczystości szkolne;
wypełniać dyżury klasowe i szkolne zgodnie z regulaminem;
uczestniczyć w pracach społecznie -użytecznych na rzecz szkoły i środowiska;
kulturalnie zachowywać się w szkole i poza nią;
dbać o najbliższe otoczenie i sprzęt szkolny;
dbać o bezpieczeństwo swoje i kolegów.
znajomości programu nauczania;
korzystania z poradnictwa psychologiczno -pedagogicznego.
ROZDZIAŁ VII
Zasady gospodarki finansowej i rachunkowości
1. Zespół prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w przepisach szczególnych dla jednostek budżetowych.
Majątek Zespołu stanowią środki trwałe, wyposażenie, pomoce naukowe i materiały znajdujące się na stanie szkoły podstawowej i gimnazjum.
Do realizacji zadań jednostki budżetowej w Zespole:
prowadzi się jeden rachunek bankowy wydatków ;
sporządza się jeden plan finansowy i sprawozdania z jego realizacji według zasad i w terminach określonych w odrębnych przepisach, zgodnie z klasyfikacją szczegółową dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów ;
sporządza się jeden bilans zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości ;
prowadzi jeden dziennik i konta księgi głównej „ewidencji syntetycznej” dla zespołu ;
prowadzi według działów i rozdziałów klasyfikacji budżetowej - ewidencje ksiąg pomocniczych (ewidencja analityczna) i majątku trwałego, w tym wyposażenia i pomocy naukowych ;
wydatki osobowe i pochodne od wynagrodzeń dyrektora zespołu, do planowania i sprawozdawczości ewidencjonuje w rozdziale klasyfikacji budżetowej Zespołu;
wydatki osobowe i pochodne od wynagrodzeń pozostałych pracowników zespołu, tj. nauczycieli, administracji i obsługi przypisuje do rozdziału klasyfikacji budżetowej według zwartych umów o pracę;
planowanie budżetu w zakresie wydatków na bieżące funkcjonowanie, typu energia elektryczna i cieplna, woda, opał, remonty, zakup materiałów itp. będzie ustalone do całego obiektu, a następnie dzielone proporcjonalnie na rozdziały klasyfikacji budżetowej według ilości uczniów ustalonej na dzień 30 września poprzedzającego rok budżetowy.
W zakresie objętym w odrębnym porozumieniu zespół może przejąć obsługę administracyjno-finansową innej szkoły z terenu gminy.
ROZDZIAŁ VIII
Postanowienia końcowe
1. Zespół używa pieczęci urzędowej wspólnej dla wszystkich szkół wchodzących w jego skład, zawierających nazwę zespołu.
Tablice i stemple urzędowe szkół wchodzących w skład zespołu mają u góry nazwę zespołu, a u dołu nazwę szkoły.
W świadectwach szkolnych i innych dokumentach wydawanych przez szkoły wchodzące w skład zespołu podaje się nazwę szkoły. Świadectwa opatruje się pieczęcią urzędową zespołu.
1 Szkoła Podstawowa im. Adama Chętnika w Nowogrodzie posiada własny sztandar oraz prawo do jego używania.
Gimnazjum im. Papieża Jana Pawła II w Nowogrodzie posiada własny sztandar oraz prawo jego używania.
Sztandar Szkoły uczestniczy w części oficjalnej ważniejszych uroczystości szkolnych oraz poza Zespołem np.:
rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego,
powitanie klas pierwszych,
Dzień Edukacji Narodowej,
pożegnanie absolwentów,
Święto Szkoły .
Uroczystość szkolna z udziałem sztandaru Szkoły rozpoczyna się odśpiewaniem hymnu państwowego.
Decyzję w sprawie uczestniczenia sztandaru Szkoły w uroczystościach poza Zespołem podejmuje Dyrektor Zespołu.
.1. Zespół prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
Zasady prowadzenia przez Zespół gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.
1. Statut zespołu może być nowelizowany w trybie określonym ustawą o systemie oświaty.
Przewodniczący Rady
Krzsztof Chojnowski
2. W zespole może działać Rada Zespołu w składzie 9 osób w tym:
5. Pracami Rady Zespołu kieruje Przewodniczący wyłoniony w wyniku głosowania na pierwszym posiedzeniu.
6. Pozostałe uchwały Rady Zespołu zapadają w głosowaniu jawnym w obecności, co najmniej 2/3 członków Rady zwykłą większością głosów.
7. Kadencja Rady Zespołu trwa 3 lata.
postępów i poczynań, niepowodzeń w nauce;
łazienki, szatnia;
2. Przed wymierzeniem kary uczeń ma prawo być wysłuchany.
2. Uczeń ma prawo do:
1)korzystania z pomocy w przypadku trudności w nauce;
2) wypowiadania się w kwestiach szkoły , planu pracy i regulaminów;
3) poszanowania własnej godności;
4) składania egzaminu poprawkowego;
5) znajomości regulaminu klasyfikacji, promowania i oceniania;
6) korzystania ze świetlicy, czytelni i biblioteki;
7) korzystania z posiłków, pomocy socjalnej oraz opieki zdrowotnej;
8) znajomości otrzymywanych ocen oraz przewidywanych ocen okresowych i rocznych;
03-12-22 09:51
Metryka strony