UCHWAŁA Nr XXXV/195/10
uchwała nr XXXV/195/10
rady miejskiej w nowogrodzie
26 kwietnia 2010r.
w sprawie przyjęcia „Programu Aktywności Lokalnej dla Gminy Nowogród na lata 2010 - 2013”
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r., o samorządzie gminnym(t. j. Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) i art. 110 ust. 10 ustawy z dnia 12 marca 2004 r., o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r., Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.),
Rada Miejska w Nowogrodzie uchwala, co następuje:
§ 1
Przyjmuje się do realizacji „Programu Aktywności Lokalnej dla Gminy Nowogród na lata 2010 - 2013” stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Nowogrodu.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady
Tadeusz Góralczyk
Załącznik do
Uchwały Nr XXXV/195/10
Rady Miejskiej w Nowogrodzie
z dnia 26 kwietnia 2010 r.
PROGRAM AKTYWNOŚCI LOKALNEJ DLA GMINY NOWOGRÓD
NA LATA 2010-2013
I. WSTĘP
Jednym z głównych problemów społecznych na terenie Gminy Nowogród jest bezrobocie. W 2009 roku z pomocy OPS w Nowogrodzie skorzystało ogółem 287 rodzin. Najczęstszym powodem korzystania z pomocy OPS było bezrobocie (10,80%), bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego (7,32%), wielodzietność (5,57%), ubóstwo (5,23%), niepełnosprawność (43,88%), rodziny niepełne (1,74%), trudności w przystosowaniu się do życia po zwolnieniu z zakładu karnego (0,35%).
Źródło: Sprawozdanie MP i PS-3 półroczne i roczne z udzielonych świadczeń pomocy społecznej - pieniężnych, w naturze i usługach za 2009 rok dotyczące udzielanej pomocy przez OPS w Nowogrodzie.
Program Aktywności Lokalnej skierowany jest dla osób w ramach konkretnego środowiska lub członków danej społeczności. Jest dokumentem określającym zakres i formę realizacji zadań wymienionych w ustawie o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 ( Dz. U. z 2004r. Nr 64 poz.593 z późn. zm.). Oznacza to, że w ramach programu można prowadzić działania aktywizacyjne, adresowane do ludzi mieszkających na pewnej przestrzeni: dzielnicy, osiedla, sołectwa, wsi.
Może to być środowisko grupy zawodowej, mieszkańców bloku czy nawet kilku rodzin mieszkających w okolicy. W ramach programu przewiduje się, zastosowanie środowiskowej pracy socjalnej, instrumentów aktywnej integracji oraz działań o charakterze środowiskowym. Głównym celem Programu Aktywności Lokalnej jest praca z dziećmi i młodzieżą znajdującymi się w niekorzystnym położeniu, wykluczonymi społecznie lub zagrożonymi tym zjawiskiem.
Program Aktywności Lokalnej stanowi uzupełnienie przyjętego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Przeciwdziałania Narkomanii oraz innych uzależnień na rok 2010 w Gminie Nowogród (Uchwała Rady Miejskiej w Nowogrodzie Nr XXXII/175/09 z dnia 11 grudnia 2009 r.).
II. CELE PROGRAMU ORAZ KIERUNKI DZIAŁAŃ
Cel główny:
Celem głównym projektu jest zmotywowanie do nauki oraz przygotowanie do wejścia na rynek pracy młodzieży pochodzącej z rodzin korzystających z pomocy Ośrodka Pomocy Społecznej w Nowogrodzie bądź wywodzących się ze środowisk zagrożonych wykluczeniem społecznym poprzez aktywizowanie i integrowanie ze środowiskiem lokalnym.
Cele szczegółowe to:
a) motywacja do działania,
b) podniesienie wartości własnej osoby,
c) wzrost kompetencji życiowych i społecznych
d) nabycie umiejętności społeczno- zawodowych.
e) rozwijanie zainteresowań młodzieży w oparciu o alternatywne sposoby spędzania czasu wolnego
f) zwiększenie dostępności młodzieży do korzystania z bezpłatnej oferty edukacyjnej
g) przeciwdziałanie utrwalaniu się bezradności i pogłębianiu marginalizacji społecznej.
III. SZCZEGÓŁOWY OPIS PLANOWANYCH DZIAŁAŃ I METODY REALIZACJI
Program Aktywności Lokalnej w ramach realizacji projektu p.t. „Aktywizacja społeczno - zawodowa bezrobotnych w Gminie Nowogród” skierowany jest do klientów OPS, ich rodzin oraz najbliższego otoczenia. Planowane działania adresowane są szczególnie do młodzieży w wieku od 15 do 25 lat, mającej trudności w wejściu w dorosłe życie, poprzez motywowanie do nauki przygotowanie do wejścia na rynek pracy, realizacji życiowych planów poprzez prace z grupami znajdującymi się w niekorzystnym położeniu, mająca umożliwić im wspólne określenie potrzeb i praw, jasne przedstawienie celów i podjęcie działań, pozwalających te cele realizować.
Planowane działania to:
Środowiskowa praca socjalna - działania realizowane przez pracownika socjalnego lub inną osobę mające na celu pomoc osobom i rodzinom we wzmocnieniu lub odzyskaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie poprzez pełnienie odpowiednich ról społecznych oraz tworzenie warunków sprzyjających temu celowi,np:
Środowiskowa praca psychologiczno-pedagogiczna w miejscu zamieszkania rodziny.
2. Instrumenty aktywnej integracji - rozumiane jako szereg instrumentów aktywizacyjnych z zakresu aktywizacji zawodowej, edukacyjnej i społecznej o których mowa w zasadach przygotowywania, realizacji i rozliczania projektów systemowych OPS w ramach POKL 2007-2013, np:
1) Realizowanie działań prozdrowotnych promujących zdrowy styl życia bez nałogów
Trening kompetencji życiowych umiejętności społeczno-zawodowych
Warsztaty twórczej kreatywności
Sfinansowanie zatrudnienia opiekunów w świetlicach na terenie Gminy gdzie spotyka się młodzież
Rozwijanie zainteresowań młodzieży w oparciu o alternatywne sposoby spędzania czasu wolnego
Sfinansowanie kursów
Zapewnienie wyżywienia dla uczestników PAL
3. Działania o charakterze środowiskowym - inicjatywy integracyjne w postaci przygotowania i realizacji PAL, badania, opracowania, analizy, spotkania konsultacyjne, debaty, organizowanie i inspirowanie mieszkańców do udziału w imprezach o charakterze integracyjnym, edukacyjnym, kulturalnym, sportowym, ekologicznym i turystycznym, np:
1.) Wyjazdy wakacyjne dla młodzieży.
2.).Inicjowanie i organizowanie środowiskowych działań integrujących (wyjazdy integracyjne, imprezy okolicznościowe)
Inne działania o charakterze integracyjnym - instrumenty i działania wynikające z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi i ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii, np.
1.) Spotkania z terapeutą uzależnień
IV. CZAS TRWANIA PROGRAMU ORAZ HARMONOGRAM REALIZACJI
POSZCZEGÓLNYCH DZIAŁAŃ
Program Aktywności Lokalnej będzie realizowany w latach 2010-2013. Harmonogram realizacji poszczególnych działań na kolejne lata będzie wprowadzany zarządzeniem Kierownika OPS i będzie odzwierciedlał harmonogram projektu systemowego „Aktywizacja społeczno - zawodowa bezrobotnych w Gminie Nowogród”.
V. BUDŻET
Środki finansowe przeznaczone na realizację zadań z Programu Aktywności Lokalnej uzależnione są od wysokości pozyskanego dofinansowania z EFS.
Budżet PAL będzie aktualizowany zgodnie z założeniami projektu „Aktywizacja społeczno - zawodowa bezrobotnych w Gminie Nowogród”.
VI. PODZIAŁ ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA CZĘŚCI SKŁADOWE PROGRAMU
Za realizacje zadań w ramach Programu Aktywności Lokalnej odpowiada Ośrodek Pomocy Społecznej i osoby zatrudnione do realizacji projektu do obowiązków, którego należy:
- monitorowanie badań ankietowych,
- organizowanie działań w ramach PAL we współpracy z pracownikami socjalnymi ośrodka,
- współpraca ze specjalistami zatrudnionymi do realizacji działań PAL,
- prowadzenie dokumentacji projektowych,
- monitoring działań projektowych,
- inne, wynikające z potrzeb związanych z realizacją projektu,
Nadzór merytoryczny nad prawidłową realizacja Programu Aktywności Lokalnej pełni Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej.
VII. ADRESACI PROGRAMU
Program Aktywności Lokalnej kierowany jest do:
1) Grup społecznych
2) Młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym
3) Osób korzystających z pomocy społecznej, które nie pracują, poszukują pracy, które mają szansę podjąć pracę zawodową i są w wieku aktywności zawodowej oraz rodzin osób uczestniczących w projekcie jako otoczenie zagrożone wykluczeniem społecznym.
4) Osoby mające problemy z odnalezieniem się w otoczeniu szkolnym oraz z wejściem w życie dorosłe społeczne i zawodowe.
VIII. PRZEWIDYWANE EFEKTY PROGRAMU
- zorganizowanie wyjazdu w zakresie podniesienia kompetencji społecznych i życiowych,
- nabycie umiejętności dbałości o estetykę i wygląd osobisty oraz otoczenia,
- nabycie umiejętności autoprezentacji,
- zwiększenie kompetencji społecznych i życiowych,
- nabycie umiejętności pożytecznego spędzania czasu wolnego przez młodzież w sposób aktywny,
- wzrost poczucia odpowiedzialności za swoją sytuację,
- zwiększenie wrażliwości na wzajemna pomoc,
- nabycie poczucia sprawczości, że (sami mogą wiele dokonać),
- poprawa funkcjonowania społecznego osób wykluczonych społecznie bądź zagrożonych tym zjawiskiem.
Wszelkie zakładane rezultaty przyczynią się do nabycia umiejętności umożliwiających prawidłowe funkcjonowanie w społeczeństwie przez osoby biorące udział w PAL.
Istotne będzie również podniesienie poziomu aktywności młodzieży ze środowisk wykluczonych społecznie bądź zagrożonych tym zjawiskiem na rzecz samodzielnego rozwiązywania ważnych problemów społecznych oraz nabycie umiejętności pożytecznego spędzania czasu wolnego.
IX. MONITORING I EWALUACJA
Rezultaty działań projektowych monitorowane będą poprzez:
- ilość popisanych deklaracji
- ilość wydanych certyfikatów po zakończeniu PAL
- sprawozdanie z poszczególnych etapów działań projektu
Wartością dodaną do projektu jest fakt, że dzięki Europejskiemu Funduszowi Społecznemu będziemy mogli zrealizować szeroki zakres usług, wykorzystać instrumenty aktywnej integracji oraz objąć wsparciem rodziny objęte pracą socjalną ze środowisk wykluczonych społecznie lub zagrożonych tym zjawiskiem.
X. REALIZATORZY I PARTNERZY
Realizatorem zadań Programu Aktywności Lokalnej jest:
- Ośrodek Pomocy Społecznej w Nowogrodzie
- Urząd Miejski w Nowogrodzie
- Zespół Szkół Samorządowych w Nowogrodzie
- Szkoła Podstawowa w Sławcu
- Gminny Ośrodek Kultury w Nowogrodzie
- Inne jednostki niezbędne do realizacji Programu
Przewodniczący Rady
Tadeusz Góralczyk
Metryka strony