UCHWAŁA Nr V/18/07
UCHWAŁA NR V/18/07
RADY MIEJSKIEJ W NOWOGRODZIE
z dnia 06 lutego 2007 r.
w sprawie uchwalenia „Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na 2007 r.
Na podstawie art. 41 ust. 2 i 5 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi /Dz.U z 2002r. Nr 147, poz.1231, Nrl67,poz 1372: z 2003r.Nr 80, poz. 719, Nr 122, poz.l 143; z 2004r. Nr 29, poz.257, Nr 99, poz.1001. Nr 152, poz.1597; z 2005r. Nr 23, poz. 186, Nr 132poz.lll0, Nr 155, poz!298, Nrl79, poz.1485; z 2006r. Nr 170, poz. 1217, Nr 171,poz.l225,Nr 220,poz. 1600) i art. 10 ust.3 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U.Nr 179poz.l485; z 2006r. Nr 99 poz.469 i Nr 120 poz.826) uchwala się co następuje:
§1. Uchwala się „Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych" stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Nowogrodu.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady
Tadeusz Góralczyk
Załącznik
do Uchwały Nr V/18/07
Rady Miejskiej w Nowogrodzie
z dnia 06 lutego 2007r.
GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH ORAZ PRZECIWDZIAŁANIU NARKOMANII NA ROK 2007
WPROWADZENIE
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, oraz Narkomanii jest podstawowym dokumentem określającym zakres i formę realizacji działań na terenie gminy. Gminny program ma na celu tworzenie spójnego systemu działań naprawczych profilaktyki i zmierzających do zapobiegania powstaniu nowych problemów alkoholowych, narkomanii oraz zmniejszeniu tych, które aktualnie występują. Program nakłada obowiązek kształtowania polityki alkoholowej i narkomanii.
Intencją, w tworzeniu projektu gminnego programu jest pragmatyzm i użyteczność. Istotne dla nich jest to, aby program był skuteczny w działaniu i prosty w realizacji.
W programie podjęto zagadnienia składające się z zadań, które wdrażane konsekwentnie i systematycznie prowadzić będą do osiągania zakładanych celów.
I. ANALIZA I DIAGNOZA STANU SYTUACJI W GMINIE W ZAKRESIE PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH I NARKOMANII
1. Stan szkód i zagrożeń.
Gminę zamieszkuje 4053 osoby, w tym 1018 dzieci i młodzieży poniżej 18 roku życia, oraz 3035 osób dorosłych.
Na podstawie uchwały XXX/137/05 Rady Miejskiej w Nowogrodzie
zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia:
1) poza miejscem sprzedaży -18
- na sprzedaż napojów alkoholowych o zawartości do 4,5% oraz piwa - 4
- na sprzedaż napojów alkoholowych o zawartości 4,5% do 18% - 7
- na sprzedaż napojów alkoholowych o zawartości powyżej 18% - 7
2) zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu
sprzedaży -1
3) zezwoleń jednorazowych na sprzedaż napojów alkoholowych do spożycia w miejscu
sprzedaży wydano -8
- na sprzedaż napojów alkoholowych o zawartości do 4,5% oraz piwa -6
- na sprzedaż napojów alkoholowych o zawartości od 4,5% do 18 % - 2
4) Z raportu Posterunku Policji w Nowogrodzie wynika, że w roku 2006 na terenie Gminy
zanotowano:
- policja odnotowała interwencji domowych 38
- doprowadzono 4 osoby do pomieszczeń dla osób zatrzymanych do wytrzeźwienia KMP w Łomży,
- założono dla 18 rodzin Niebieską Kartę
- policja wykryła 18 przestępstw z art. 178a §1.2 KK
- policja odnotowała 2 wykroczenia z art. 87§ 1 KW
- policja nie stwierdziła nadużywania narkotyków na terenie gminy.
5) Z uzyskanych danych wynika, że 2006r.:
- 4 osoby poddało się dobrowolnemu leczeniu odwykowemu,
- 34 dzieci z rodzin patologicznych skorzystało z różnych form pomocy.
2. Badanie rynku napojami alkoholowymi.
b) analiza ilości zakupionego alkoholu przez mieszkańców gminy:
- mieszkańcy jak się szacuje zakupują alkohol w ilościach w przeliczeniu na jednego
mieszkańca ok. 2,74 litra
c) struktura spożycia alkoholu - na terenie gminy w przeważającej ilości prowadzone są
zakupy napojów alkoholowych o zawartości 4,5 % oraz piwa
d) skargi i interwencje mieszkańców, dotyczące przestrzegania przepisów ustawy o
wychowaniu w trzeźwości - nie były kierowane do Burmistrza.
3. Stan bazy i usług związanych z terapią osób uzależnionych i ich rodzin
- na terenie gminy nie ma żadnej tego typu placówki i dlatego też niezbędna jest
współpraca z Wojewódzkim Ośrodkiem Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Łomży
oraz kierowanie zainteresowanych do klubów Trzeźwości na terenie województwa.
4. Stan działań profilaktycznych i edukacyjnych.
- osoby przeszkolone w zakresie realizacji programów profilaktycznych - 6
- działania, które są realizowane - program profilaktyczny wśród dzieci i młodzieży szkolnej.
5. Analiza pracy Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
- ilość posiedzeń komisji w roku ubiegłym - nie rzadziej niż raz na miesiąc,
- ilość skierowań na leczenie - 4
- ilość kontroli punktów sprzedaży - raz w roku.
6. Zasady wynagradzania członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych.
- Ustala się wynagrodzenie w wysokości 10% minimalnego wynagrodzenia za każdorazowy udział w posiedzeniu tej komisji i w kontrolach. Wynagrodzenie po potrąceniu podatku wypłacone jest w dniu posiedzenia lub wykonania kontroli w Kasie Urzędu w Nowogrodzie, na podstawie sporządzonej listy obecności.
II. DZIAŁANIA PROFILAKTYCZNE 1. CELE
a)Zmniejszenie ilości osób uzależnionych i nadużywających alkoholu. b)Podwyższenie progu wiekowego inicjacji alkoholowej.
c) Zmiany struktury i kultury picia.
d) Wzrost świadomości wśród mieszkańców gminy na temat skutków spożywania
alkoholu i zażywania narkotyków.
e) Zmniejszenie ilości cierpiących z powodu zachowań osób nadużywających alkohol.
2. REALIZACJA CELÓW:
1) Umożliwienie korzystania z punktu konsultacyjnego osobom uzależnionym i ich
rodzinom.
2) Organizacja grupy wsparcia dla osób uzależnionych i współuzależnionych.
3)Organizacja lub współorganizacja „maratonów terapeutycznych" w miarę zapotrzebowania.
4) Zwrot kosztów dojazdu na zajęcia terapeutyczne osób uzależnionych i członków ich rodzin.
5)Kierowanie na badanie przez biegłych (psycholog i psychiatrę) w celu wydania opinii w przedmiocie uzależnienia od alkoholu i wskazania zakładu leczniczego - pokrywanie kosztów.
6) Zapewnienie osobom uzależnionym leczenia odwykowego oraz uczestnictwa w sesjach
terapeutycznych .
7) Opłacenie kosztów uczestnictwa w terapii uzależnień - mityngi odbywające się na
terenie naszego województwa.
8) Współfinansowanie organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży na obozach
w koloniach z realizacją elementów terapeutycznych i programu profilaktyki
uzależnień.
9) Przeprowadzenie programów profilaktycznych dla młodzieży uczącej się w gimnazjum i szkole podstawowej.
10) Prowadzenie zajęć sportowych, zakup artykułów spożywczych dla dzieci
uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo - wychowawczych i zajęć
terapeutycznych.
11) Tworzenie i wdrażanie programów socjoterapeutycznych dla dzieci i młodzieży z rodzin
alkoholowych.
12)Wsparcie młodzieżowej drużyny w zajęciach sportowych, oraz uczestniczące dzieci i młodzież z rodzin dotkniętych problemem alkoholowym i narkomanii.
13)Zakup materiałów biurowych, rozmowy telefoniczne, energia elektryczna, środki czystości, toner do drukarki, i wyposażenie związane z obsługą komisji.
III UDZIELANIE RODZINOM, W KTÓRYCH WYSTĘPUJĄ PROBLEMY ALKOHOLOWE I NARKOMANII, POMOCY PSYCHOSPOŁECZNEJ I PRAWNEJ A W SZCZEGÓLNOŚCI OCHRONY
PRZED PRZEMOCĄ W RODZINIE
W tym zakresie realizacji przewiduje się:
1 .Współpraca z następującymi podmiotami. a)Posterunkiem Policji w Nowogrodzie b)Prokuraturą i Sądem Rejonowym w Łomży c)Poradnią Zdrowia Psychicznego w Łomży
Dyrekcją Szkół Podstawowych i Gimnazjum z terenu naszej gminy
2. Dalsza działalność punktu konsultacyjno - informacyjnego dla ofiar przemocy, w których
dyżur pełnić będą:
a) przeszkoleni przedstawiciele w tym zakresie.
b) pracownicy pomocy społecznej.
c) odbywać się to będzie w punkcie konsultacyjno - informacyjnym
3. Propagowanie wiadomości o przyczynach i skutkach choroby alkoholowej.
4. Włączenie się do kampanii „ Zachowaj Trzeźwy Umysł"
5. Włączenie do akcji „Alkohol - Nieletnim Dostęp Wzbroniony "- mającej na celu ograniczenie zjawiska sprzedaży alkoholu nieletnim - szkolenie sprzedawców.
ó.Realizacja innych programów przeciwdziałania alkoholizmowi i narkomanii, agresji i przemocy które są zjawiskiem towarzyszącym tym patologiom.
IV. KONTROLA PODMIOTÓW GOSPODARCZYCH PROWADZĄCYCH SPRZEDAŻ NAPOJÓW ALKOHOLOWYCH
1.Kontroli podlegają wszyscy przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu i poza miejscem sprzedaży na terenie gminy.
2. Kontrolę przeprowadzają:
a) upoważnione przez Burmistrza osoby,
b) członkowie Gminnej Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
3. Zakres kontroli:
a) zgodność prowadzonej sprzedaży, napojów alkoholowych z aktualnie ważnym zezwoleniem,
b) /przestrzeganie warunków prowadzenia sprzedaży określonych w art. 18 ust. 7 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
c) przestrzeganie innych zasad i warunków określonych przepisami prawa.
4. Kontrole punktów sprzedaży napojów alkoholowych, których zakres określono w pkt. 3 przeprowadzone są, co najmniej przez dwie osoby, bez powiadomienia kontrolowanego.
5. Osoby upoważnione do kontroli mają prawo do:
a/ wstępu na teren nieruchomości obiektu, lokalu, gdzie prowadzona jest sprzedaż napojów alkoholowych, w takich dniach i godzinach, w jakich jest prowadzona ta działalność,
b/ żądania pisemnych lub ustnych wyjaśnień oraz okazania zezwoleń.
6. Podmiot kontrolowany obowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne do
sprawnego przeprowadzenia kontroli.
7. Na podstawie wyników kontroli, organ wydający zezwolenia wzywa podmiot
gospodarczy
do usunięcia stwierdzonych uchybień w wyznaczonym terminie, o ile nie są one podstawą do cofnięcia zezwolenia.
8. Jednostka kontrolowana w terminie 30 dni od dnia otrzymania wezwania do usunięcia
stwierdzonych uchybień, przesyła do organu wydającego zezwolenie informację o wykonaniu zaleceń. 9. Sprawdzenie wykonania wniosków pokontrolnych stanowi odrębne zadanie kontrolne.
V. WSPOMAGANIE DZIAŁALNOŚCI INSTYTUCJI, STOWARZYSZEŃ I OSÓB FIZYCZNYCH SŁUŻĄCYCH W ROZWIĄZYWANIU PROBLEMÓW
ALKOHOLOWYCH.
Realizacja tego zadania służy de facto realizacji wszystkich poprzednich wyżej wymienionych zadań: szkolenie osób które pracują z ofiarami przemocy na co dzień zawodowo, a więc policja, pomoc społeczna, służba zdrowia.
Istotą zadań jest stworzenie atmosfery przychylności i wsparcia dla lokalnych inicjatyw w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych oraz współpracy z Wojewódzkim Ośrodkiem Profilaktyki, pełnomocnikiem wojewody ds. rozwiązywania problemów alkoholowych i Państwową Agencją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Przedstawiony Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Narkomanii obejmuje działania służące realizacji podstawowych zadań własnych gminy, które są nakierowane na zmiany postaw w społeczności lokalnej, a w szczególności wśród dzieci i młodzieży.
Program posiada również poszczególne konkretne działania nakierowane na pomoc ludziom z problemem alkoholowym i ich rodzinom.
Plonuje się coroczną aktualizacje mapy problemów alkoholowych i narkomanii gminy, ponieważ w trakcie realizacji Gminnego Programu będą się ujawniać nowe i nieznane dotąd problemy oraz doświadczenia, które są istotne w tworzeniu nowego programu.
Za realizacje zadań wynikających z niniejszego Programu odpowiedzialny jest Burmistrz Nowogrodu
Przewodniczący Rady
Tadeusz Góralczyk
Metryka strony