UCHWAŁA Nr V/18/07

w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na 2007 r.

UCHWAŁA NR V/18/07

RADY MIEJSKIEJ W NOWOGRODZIE

z dnia 06 lutego 2007 r.

w sprawie uchwalenia „Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na 2007 r.

Na podstawie art. 41 ust. 2 i 5 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi /Dz.U z 2002r. Nr 147, poz.1231, Nrl67,poz 1372: z 2003r.Nr 80, poz. 719, Nr 122, poz.l 143; z 2004r. Nr 29, poz.257, Nr 99, poz.1001. Nr 152, poz.1597; z 2005r. Nr 23, poz. 186, Nr 132poz.lll0, Nr 155, poz!298, Nrl79, poz.1485; z 2006r. Nr 170, poz. 1217, Nr 171,poz.l225,Nr 220,poz. 1600) i art. 10 ust.3 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U.Nr 179poz.l485; z 2006r. Nr 99 poz.469 i Nr 120 poz.826) uchwala się co następuje:

§1. Uchwala się „Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych" stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Nowogrodu.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodniczący Rady

Tadeusz Góralczyk


Załącznik

do Uchwały Nr V/18/07

Rady Miejskiej w Nowogrodzie

z dnia 06 lutego 2007r.

GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH ORAZ PRZECIWDZIAŁANIU NARKOMANII NA ROK 2007

WPROWADZENIE

Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, oraz Narkomanii jest podstawowym dokumentem określającym zakres i formę realizacji działań na terenie gminy. Gminny program ma na celu tworzenie spójnego systemu działań naprawczych profilaktyki i zmierzających do zapobiegania powstaniu nowych problemów alkoholowych, narkomanii oraz zmniejszeniu tych, które aktualnie występują. Program nakłada obowiązek kształtowania polityki alkoholowej i narkomanii.

Intencją, w tworzeniu projektu gminnego programu jest pragmatyzm i użyteczność. Istotne dla nich jest to, aby program był skuteczny w działaniu i prosty w realizacji.

W programie podjęto zagadnienia składające się z zadań, które wdrażane konsekwentnie i systematycznie prowadzić będą do osiągania zakładanych celów.

I. ANALIZA I DIAGNOZA STANU SYTUACJI W GMINIE W ZAKRESIE PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH I NARKOMANII

1. Stan szkód i zagrożeń.

Gminę zamieszkuje 4053 osoby, w tym 1018 dzieci i młodzieży poniżej 18 roku życia, oraz 3035 osób dorosłych.

Na podstawie uchwały XXX/137/05 Rady Miejskiej w Nowogrodzie

zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia:

1) poza miejscem sprzedaży -18

- na sprzedaż napojów alkoholowych o zawartości do 4,5% oraz piwa - 4

- na sprzedaż napojów alkoholowych o zawartości 4,5% do 18% - 7

- na sprzedaż napojów alkoholowych o zawartości powyżej 18% - 7

2) zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu
sprzedaży -1


3) zezwoleń jednorazowych na sprzedaż napojów alkoholowych do spożycia w miejscu

sprzedaży wydano -8

- na sprzedaż napojów alkoholowych o zawartości do 4,5% oraz piwa -6

- na sprzedaż napojów alkoholowych o zawartości od 4,5% do 18 % - 2

4) Z raportu Posterunku Policji w Nowogrodzie wynika, że w roku 2006 na terenie Gminy

zanotowano:

- policja odnotowała interwencji domowych 38

- doprowadzono 4 osoby do pomieszczeń dla osób zatrzymanych do wytrzeźwienia KMP w Łomży,

- założono dla 18 rodzin Niebieską Kartę

- policja wykryła 18 przestępstw z art. 178a §1.2 KK

- policja odnotowała 2 wykroczenia z art. 87§ 1 KW

- policja nie stwierdziła nadużywania narkotyków na terenie gminy.

5) Z uzyskanych danych wynika, że 2006r.:

- 4 osoby poddało się dobrowolnemu leczeniu odwykowemu,

- 34 dzieci z rodzin patologicznych skorzystało z różnych form pomocy.

2. Badanie rynku napojami alkoholowymi.

b) analiza ilości zakupionego alkoholu przez mieszkańców gminy:

- mieszkańcy jak się szacuje zakupują alkohol w ilościach w przeliczeniu na jednego
mieszkańca ok. 2,74 litra

c) struktura spożycia alkoholu - na terenie gminy w przeważającej ilości prowadzone są
zakupy napojów alkoholowych o zawartości 4,5 % oraz piwa

d) skargi i interwencje mieszkańców, dotyczące przestrzegania przepisów ustawy o
wychowaniu w trzeźwości - nie były kierowane do Burmistrza.

3. Stan bazy i usług związanych z terapią osób uzależnionych i ich rodzin

- na terenie gminy nie ma żadnej tego typu placówki i dlatego też niezbędna jest
współpraca z Wojewódzkim Ośrodkiem Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Łomży
oraz kierowanie zainteresowanych do klubów Trzeźwości na terenie województwa.

4. Stan działań profilaktycznych i edukacyjnych.

- osoby przeszkolone w zakresie realizacji programów profilaktycznych - 6

- działania, które są realizowane - program profilaktyczny wśród dzieci i młodzieży szkolnej.

5. Analiza pracy Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

- ilość posiedzeń komisji w roku ubiegłym - nie rzadziej niż raz na miesiąc,

- ilość skierowań na leczenie - 4

- ilość kontroli punktów sprzedaży - raz w roku.


6. Zasady wynagradzania członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów

Alkoholowych.

- Ustala się wynagrodzenie w wysokości 10% minimalnego wynagrodzenia za każdorazowy udział w posiedzeniu tej komisji i w kontrolach. Wynagrodzenie po potrąceniu podatku wypłacone jest w dniu posiedzenia lub wykonania kontroli w Kasie Urzędu w Nowogrodzie, na podstawie sporządzonej listy obecności.

II. DZIAŁANIA PROFILAKTYCZNE 1. CELE

a)Zmniejszenie ilości osób uzależnionych i nadużywających alkoholu. b)Podwyższenie progu wiekowego inicjacji alkoholowej.

c) Zmiany struktury i kultury picia.

d) Wzrost świadomości wśród mieszkańców gminy na temat skutków spożywania
alkoholu i zażywania narkotyków.

e) Zmniejszenie ilości cierpiących z powodu zachowań osób nadużywających alkohol.

2. REALIZACJA CELÓW:

1) Umożliwienie korzystania z punktu konsultacyjnego osobom uzależnionym i ich
rodzinom.

2) Organizacja grupy wsparcia dla osób uzależnionych i współuzależnionych.

3)Organizacja lub współorganizacja „maratonów terapeutycznych" w miarę zapotrzebowania.

4) Zwrot kosztów dojazdu na zajęcia terapeutyczne osób uzależnionych i członków ich rodzin.

5)Kierowanie na badanie przez biegłych (psycholog i psychiatrę) w celu wydania opinii w przedmiocie uzależnienia od alkoholu i wskazania zakładu leczniczego - pokrywanie kosztów.

6) Zapewnienie osobom uzależnionym leczenia odwykowego oraz uczestnictwa w sesjach
terapeutycznych .

7) Opłacenie kosztów uczestnictwa w terapii uzależnień - mityngi odbywające się na
terenie naszego województwa.

8) Współfinansowanie organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży na obozach
w koloniach z realizacją elementów terapeutycznych i programu profilaktyki

uzależnień.

9) Przeprowadzenie programów profilaktycznych dla młodzieży uczącej się w gimnazjum i szkole podstawowej.


10) Prowadzenie zajęć sportowych, zakup artykułów spożywczych dla dzieci
uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo - wychowawczych i zajęć
terapeutycznych.

11) Tworzenie i wdrażanie programów socjoterapeutycznych dla dzieci i młodzieży z rodzin
alkoholowych.

12)Wsparcie młodzieżowej drużyny w zajęciach sportowych, oraz uczestniczące dzieci i młodzież z rodzin dotkniętych problemem alkoholowym i narkomanii.

13)Zakup materiałów biurowych, rozmowy telefoniczne, energia elektryczna, środki czystości, toner do drukarki, i wyposażenie związane z obsługą komisji.

III UDZIELANIE RODZINOM, W KTÓRYCH WYSTĘPUJĄ PROBLEMY ALKOHOLOWE I NARKOMANII, POMOCY PSYCHOSPOŁECZNEJ I PRAWNEJ A W SZCZEGÓLNOŚCI OCHRONY

PRZED PRZEMOCĄ W RODZINIE

W tym zakresie realizacji przewiduje się:

1 .Współpraca z następującymi podmiotami. a)Posterunkiem Policji w Nowogrodzie b)Prokuraturą i Sądem Rejonowym w Łomży c)Poradnią Zdrowia Psychicznego w Łomży

Dyrekcją Szkół Podstawowych i Gimnazjum z terenu naszej gminy

2. Dalsza działalność punktu konsultacyjno - informacyjnego dla ofiar przemocy, w których
dyżur pełnić będą:

a) przeszkoleni przedstawiciele w tym zakresie.

b) pracownicy pomocy społecznej.

c) odbywać się to będzie w punkcie konsultacyjno - informacyjnym

3. Propagowanie wiadomości o przyczynach i skutkach choroby alkoholowej.

4. Włączenie się do kampanii „ Zachowaj Trzeźwy Umysł"

5. Włączenie do akcji „Alkohol - Nieletnim Dostęp Wzbroniony "- mającej na celu ograniczenie zjawiska sprzedaży alkoholu nieletnim - szkolenie sprzedawców.

ó.Realizacja innych programów przeciwdziałania alkoholizmowi i narkomanii, agresji i przemocy które są zjawiskiem towarzyszącym tym patologiom.


IV. KONTROLA PODMIOTÓW GOSPODARCZYCH PROWADZĄCYCH SPRZEDAŻ NAPOJÓW ALKOHOLOWYCH

1.Kontroli podlegają wszyscy przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu i poza miejscem sprzedaży na terenie gminy.

2. Kontrolę przeprowadzają:

a) upoważnione przez Burmistrza osoby,

b) członkowie Gminnej Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

3. Zakres kontroli:

a) zgodność prowadzonej sprzedaży, napojów alkoholowych z aktualnie ważnym zezwoleniem,

b) /przestrzeganie warunków prowadzenia sprzedaży określonych w art. 18 ust. 7 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,

c) przestrzeganie innych zasad i warunków określonych przepisami prawa.

4. Kontrole punktów sprzedaży napojów alkoholowych, których zakres określono w pkt. 3 przeprowadzone są, co najmniej przez dwie osoby, bez powiadomienia kontrolowanego.

5. Osoby upoważnione do kontroli mają prawo do:

a/ wstępu na teren nieruchomości obiektu, lokalu, gdzie prowadzona jest sprzedaż napojów alkoholowych, w takich dniach i godzinach, w jakich jest prowadzona ta działalność,

b/ żądania pisemnych lub ustnych wyjaśnień oraz okazania zezwoleń.

6. Podmiot kontrolowany obowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne do
sprawnego przeprowadzenia kontroli.

7. Na podstawie wyników kontroli, organ wydający zezwolenia wzywa podmiot
gospodarczy

do usunięcia stwierdzonych uchybień w wyznaczonym terminie, o ile nie są one podstawą do cofnięcia zezwolenia.

8. Jednostka kontrolowana w terminie 30 dni od dnia otrzymania wezwania do usunięcia


stwierdzonych uchybień, przesyła do organu wydającego zezwolenie informację o wykonaniu zaleceń. 9. Sprawdzenie wykonania wniosków pokontrolnych stanowi odrębne zadanie kontrolne.

V. WSPOMAGANIE DZIAŁALNOŚCI INSTYTUCJI, STOWARZYSZEŃ I OSÓB FIZYCZNYCH SŁUŻĄCYCH W ROZWIĄZYWANIU PROBLEMÓW

ALKOHOLOWYCH.

Realizacja tego zadania służy de facto realizacji wszystkich poprzednich wyżej wymienionych zadań: szkolenie osób które pracują z ofiarami przemocy na co dzień zawodowo, a więc policja, pomoc społeczna, służba zdrowia.

Istotą zadań jest stworzenie atmosfery przychylności i wsparcia dla lokalnych inicjatyw w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych oraz współpracy z Wojewódzkim Ośrodkiem Profilaktyki, pełnomocnikiem wojewody ds. rozwiązywania problemów alkoholowych i Państwową Agencją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

Przedstawiony Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Narkomanii obejmuje działania służące realizacji podstawowych zadań własnych gminy, które są nakierowane na zmiany postaw w społeczności lokalnej, a w szczególności wśród dzieci i młodzieży.

Program posiada również poszczególne konkretne działania nakierowane na pomoc ludziom z problemem alkoholowym i ich rodzinom.

Plonuje się coroczną aktualizacje mapy problemów alkoholowych i narkomanii gminy, ponieważ w trakcie realizacji Gminnego Programu będą się ujawniać nowe i nieznane dotąd problemy oraz doświadczenia, które są istotne w tworzeniu nowego programu.

Za realizacje zadań wynikających z niniejszego Programu odpowiedzialny jest Burmistrz Nowogrodu

Przewodniczący Rady

Tadeusz Góralczyk

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Nowogrodzie

Wytwarzający/odpowiadający: Urząd Miejski Nowogród

Wprowadzający: Urząd Miejski Nowogród

Data modyfikacji: 2008-11-27

Opublikował: Karol Buczkowski

Data publikacji: 2008-11-27