UCHWAŁA Nr XXIX/131/05
UCHWAŁA NR XXIX/131/05
RADY MIEJSKIEJ W nowogrodzie
z dnia 06 grudnia 2005 r.
w sprawie uchwalenia "Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych" na 2006 rok.
Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi /Dz.U. z 2002 r. Nr 147, poz.1231, Nr.167, poz. 1372 , z 2003 r. Nr 80, poz.719, Nr 122, poz.1143 oraz z 2004 r. Nr 29, poz.257, Nr 99, poz.1001, Nr 152 poz. 1597, Nr 273, poz. 2703 i z 2005r. Nr 23, poz. 186, Nr 132, poz. 1110, Nr 155, poz. 1298, Nr 179/ Rada Miejska uchwala, co następuje:
§ 1. Ustala się "Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych" stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Nowogrodu.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady
Krzysztof Chojnowski
Załącznik
do Uchwały Nr XXIX/131/05
Rady Miejskiej w Nowogrodzie
z dnia 06 grudnia 2005r.
GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH
WPROWADZENIE
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych jest podstawowym dokumentem określającym zakres i formę realizacji działań na terenie gminy. Gminny program ma na celu tworzenie spójnego systemu działań profilaktyki i naprawczych zmierzających do zapobiegania powstaniu nowych problemów alkoholowych oraz zmniejszeniu tych, które aktualnie występują. Program nakłada obowiązek kształtowania polityki alkoholowej.
Intencją, w tworzeniu projektu gminnego programu jest pragmatyzm i użyteczność. Istotne dla nich jest to, aby program był skuteczny w działaniu i prosty w realizacji.
W programie podjęto zagadnienia składające się z zadań, które wdrażane konsekwentnie i systematycznie prowadzić będą do osiągania zakładanych celów.
I. ANALIZA I DIAGNOZA STANU SYTUACJI W GMINIE W ZAKRESIE PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH
1. Stan szkód i zagrożeń.
Gminę zamieszkuje 4068osób, w tym 1068 dzieci i młodzieży poniżej 18 roku życia, oraz 3000 osób w wieku produkcyjnym.
Na podstawie uchwały Nr 128/XXX/01 z dnia 28 grudnia 2001r Rady Miejskiej w Nowogrodzie wydano zezwolenia na 8 punktów sprzedaży alkoholu pow. 4,5% na spożycie poza miejscem sprzedaży i na 8 punków na sprzedaż i konsumpcję alkoholu w lokalu.
2. Badanie rynku napojami alkoholowymi.
a/ analiza ilości zakupionego alkoholu przez mieszkańców gminy:
- mieszkańcy jak się szacuje zakupują alkohol w ilościach w przeliczeniu na jednego mieszkańca ok. 2,37 litra
b/ struktura spożycia alkoholu - na terenie gminy w przeważającej ilości prowadzone są zakupy napojów alkoholowych powyżej 4,5 % oraz piwa
c/ zwiększenie punktów sprzedaży napojów alkoholowyh - w związku z licznymi wnioskami przedsiębiorców prowadzących działalność na terenie gminy i miasta Nowogród oraz po zasięgnięciu opinnii komisji Rady Miejskiej w Nowogrodzie i Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Nowogrodzie planuje się ustalić 14 punktów sprzedaży napojów alkoholowych powyżej 4,5% na spożycie poza miejscem sprzedaży i 8 punktów sprzedaży napojów alkoholowych powyżej 4,5% w miejscu sprzedaży.
d/ skargi i interwencje mieszkańców, dotyczące przestrzegania przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości - nie były kierowane do Burmistrza.
3. Stan bazy i usług związanych z terapią osób uzależnionych i ich rodzin
- na terenie gminy nie ma żadnej tego typu placówki i dlatego też niezbędna jest współpraca z Wojewódzkim Ośrodkiem Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Łomży oraz kierowanie zainteresowanych do klubów Trzeźwości na terenie województwa.
4. Stan działań profilaktycznych i edukacyjnych.
- osoby przeszkolone w zakresie realizacji programów profilaktycznych - 6
- działania, które są realizowane - program profilaktyczny wśród dzieci i młodzieży szkolnej.
5. Analiza pracy Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
- ilość posiedzeń komisji w roku ubiegłym - nie rzadziej niż raz na miesiąc,
- ilość skierowań na leczenie - 1
- ilość kontroli punktów sprzedaży - raz w roku.
6. Zasady wynagradzania członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
- Ustala się wynagrodzenie w wysokości 10% najniższego wynagrodzenia za każdorazowy udział w posiedzeniu tej komisji i w kontrolach. Wynagrodzenie po potrąceniu podatku wypłacone jest w dniu posiedzenia lub wykonania kontroli w Kasie Urzędu w Nowogrodzie. na podstawie sporządzonej listy obecności.
II. DZIAŁANIA PROFILAKTYCZNE
CELE:
1. Zmniejszenie ilości osób uzależnionych i nadużywających alkoholu.
2. Podwyższenie progu wiekowego inicjacji alkoholowej.
3. Zmiany struktury i kultury picia.
4. Wzrost świadomości wśród mieszkańców gminy na temat skutków spożywania alkoholu.
5. Zmniejszenie ilości cierpiących z powodu zachowań osób nadużywających alkohol.
III. ZWIĘKSZENIE DOSTĘPNOŚCI POMOCY TERAPEUTYCZNEJ I REHABILITACJI DLA OSÓB UZALEŻNIONYCH OD ALKOHOLU.
1. Umożliwienie korzystania z punktu konsultacyjnego osobom uzależnionym i ich rodzinom.
2. Organizacja grupy wsparcia dla osób uzależnionych i współuzależnionych.
3. Organizacja lub współorganizacja "maratonów terapeutycznych" w miarę zapotrzebowania.
4. Zwrot kosztów dojazdu na zajęcia terapeutyczne osób uzależnionych i członków ich rodzin.
IV. UDZIELANIE RODZINOM, W KTÓRYCH WYSTĘPUJĄ PROBLEMY ALKOHOLOWE, POMOCY PSYCHOSPOŁECZNEJ I PRAWNEJ A W SZCZEGÓLNOŚCI OCHRONY PRZED PRZEMOCĄ W RODZINIE.
Najważniejsze w tym zadaniu uznaje się szkolenie osób, które pracują z ofiarami przemocy na co dzień zawodowo, a więc policja, szkoły, pomoc społeczna, służba zdrowia.
Znaczna część pracowników tych instytucji i służb przejawia deficyt wiedzy i umiejętności praktycznych potrzebnych do realizacji specyficznych zadań związanych z pomaganiem osobom uzależnionym i ich rodzinom.
W tym zakresie realizacji przewiduje się:
1. Dalsza działalność punktu konsultacyjno - informacyjnego dla ofiar przemocy, w których dyżur pełnić będą:
a/ przeszkoleni przedstawiciele w tym zakresie.
b/ pracownicy pomocy społecznej.
c/ odbywać się to będzie w punkcie konsultacyjno - informacyjnym
2. Propagowanie wiadomości o przyczynach i skutkach choroby alkoholowej.
3. Włączenie się do kampanii " Zachowaj Trzeźwy Umysł
4. Włączenie do akcji "Alkohol - Nieletnim Dostęp Wzbroniony "- mającej na celu ograniczenie zjawiska sprzedaży alkoholu nieletnim - szkolenie sprzedawców.
V. PROWADZENIE PROFILAKTYCZNEJ DZIAŁALNOŚCI INFORMACYJNEJ I EDUKACYJNEJ W ZAKRESIE ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH I NARKOMANII W SZCZEGÓLNOŚCI DLA DZIECI I MŁODZIEŻY.
1. Organizowanie i finansowanie szkolenia pielęgniarek, lekarza rodzinnego w zakresie metod diagnozowania problemów alkoholowych wśród pacjentów, oraz stosowania metod krótkiej interwencji.
2. Przeprowadzenie programów profilaktycznych dla młodzieży uczącej się w gimnazjum i szkole podstawowej.
3. Prowadzenie zajęć sportowych oraz działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo - wychowawczych i zajęć terapeutycznych.
4. Tworzenie i wdrażanie programów socjoterapeutycznych dla dzieci i młodzieży z rodzin alkoholowych.
5. Założenie drużyny sportowej i wyposażenie w sprzęt.
6. Zwiększenie kwalifikacji nauczycieli w zakresie kontaktu z dziećmi (uczniami) wychowującymi się w rodzinach z problemem alkoholowym.
VI. KONTROLA PODMIOTÓW GOSPODARCZYCH PROWADZĄCYCH SPRZEDAŻ NAPOJÓW ALKOHOLOWYCH
1. Kontroli podlegają wszyscy przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu i poza miejscem sprzedaży na terenie gminy.
2. Kontrolę przeprowadzają:
a / upoważnione przez Burmistrza osoby,
b/ członkowie Gminnej Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
3. Zakres kontroli:
a / zgodność prowadzonej sprzedaży, napojów alkoholowych z aktualnie ważnym
zezwoleniem,
b / przestrzeganie warunków prowadzenia sprzedaży określonych w art.18 ust. 7 ustawy o
wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
c/ przestrzeganie innych zasad i warunków określonych przepisami prawa.
4. Kontrole punktów sprzedaży napojów alkoholowych, których zakres określono w pkt. 3 przeprowadzone są, co najmniej przez dwie osoby, bez powiadomienia kontrolowanego.
5. Osoby upoważnione do kontroli mają prawo do:
a/ wstępu na teren nieruchomości, obiektu do lokalu, gdzie prowadzona jest sprzedaż
napojów alkoholowych, w takich dniach i godzinach, w jakich jest prowadzona ta
działalność,
b/ żądania pisemnych lub ustnych wyjaśnień oraz okazania zezwoleń.
6. Podmiot kontrolowany obowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne do
sprawnego przeprowadzenia kontroli.
7. Na podstawie wyników kontroli, organ wydający zezwolenia wzywa podmiot gospodarczy
do usunięcia stwierdzonych uchybień w wyznaczonym terminie, o ile nie są one podstawą do cofnięcia zezwolenia.
8. Jednostka kontrolowana w terminie 30 dni od dnia otrzymania wezwania do usunięcia
stwierdzonych uchybień, przesyła do organu wydającego zezwolenie informację o
wykonaniu zaleceń.
9. Sprawdzenie wykonania wniosków pokontrolnych stanowi odrębne zadanie kontrolne.
VII. WSPOMAGANIE DZIAŁALNOŚCI INSTYTUCJI, STOWARZYSZEŃ I OSÓB FIZYCZNYCH SŁUŻĄCYCH W ROZWIĄZYWANIU PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH.
Realizacja tego zadania służy de facto realizacji wszystkich poprzednich wyżej wymienionych zadań.
Istotą zadań jest stworzenie atmosfery przychylności i wsparcia dla lokalnych inicjatyw w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych oraz współpracy z Wojewódzkim Ośrodkiem Profilaktyki, pełnomocnikiem wojewody ds. rozwiązywania problemów alkoholowych i Państwową Agencją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Przedstawiony Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych obejmuje działania służące realizacji podstawowych zadań własnych gminy, które są nakierowane na zmiany postaw w społeczności lokalnej, a w szczególności wśród dzieci i młodzieży.
Program posiada również poszczególne konkretne działania nakierowane na pomoc ludziom z problemem alkoholowym i ich rodzinom.
Planuje się coroczną aktualizację mapy problemów alkoholowych gminy, ponieważ w trakcie realizacji Gminnego Programu będą się ujawniać nowe i nieznane dotąd problemy oraz doświadczenia, które są istotne w tworzeniu nowego programu.
Za realizację zadań wynikających z niniejszego Programu Odpowiedzialny jest Burmistrz Nowogrodu.
Metryka strony