SPRAWOZDANIE
Nowogród, dn. 19.03.2019r.
SPRAWOZDANIE
z działalności Ośrodka Pomocy Społecznej w Nowogrodzie za 2018 rok
oraz
P O T R Z E B Y
w zakresie pomocy społecznej na 2019 rok
Na podstawie art. 110 ust. 9 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. 2018 poz. 1508 z póź. zm.) przedstawiam sprawozdanie:
Budżet OPS w Nowogrodzie na koniec 2018 roku wynosił – 5 496 236,36 zł a wykonanie wyniosło
– 5 362 524,32 zł, tj. 97,57%.
W ramach zadań zleconych
Świadczenia wychowawcze.
wynikające z ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci
(Dz. U. z 2018r. poz. 2134 z późn. zm.);
W rozdziale ujęte są wydatki na zadania zlecone i własne.
Wydatki wykonano w wysokości 2 930 909,73 zł
Świadczenia wychowawcze przyznano i wypłacano w ilości 5 652 dla 494 dzieci na kwotę 2 878 423,61 zł. Środki w wysokości 1,5% od wypłaconej dotacji - 43 176,35 zł i środki własne – 9 309,77 zł przeznaczono na wydatki związane z obsługą wypłaty świadczeń (prowizje, wynagrodzenia, zakupy, delegacje i szkolenia).
Świadczenia rodzinne wraz z dodatkami, specjalny zasiłek opiekuńczy, zasiłki dla opiekunów oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego wynikające z ustaw:
- ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (t.j. Dz. U. z 2018r. poz. 2220 z późn .zm. ) dotyczące ustalania i przyznawania świadczeń rodzinnych, weryfikacji świadczeń rodzinnych oraz wstrzymania tych świadczeń w przypadkach przewidzianych w ustawie;
- ustawy z dnia 4 kwietnia 2014 r. o ustalaniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów (t.j. Dz. U. z 2017r. poz.2092 z późn. zm.) w zakresie ustalania i wypłaty zasiłków dla opiekunów osobom, które utraciły prawo do świadczenia pielęgnacyjnego z dniem 1 lipca 2013 r. w związku z wygaśnięciem z mocy prawa decyzji przyznającej prawo do świadczenia pielęgnacyjnego;
W rozdziale ujęte są wydatki na zadania zlecone i własne.
Wydatki wykonano w wysokości 1 717 656,69 zł
Świadczenia ogółem wypłacono na kwotę ogółem -1 563,185,55 zł
2.1. Świadczenia rodzinne przyznano: dla 251 rodzin w łącznej kwocie: 736 889,91 zł w tym:
- zasiłki rodzinne w łącznej kwocie: 519 731,91 zł;
- dodatki do zasiłków rodzinnych w łącznej kwocie: 217 158,00 zł z tytułu:
- opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego;
- urodzenia dziecka,
- samotnego wychowywania dziecka i utraty prawa do zasiłku dla bezrobotnych na skutek upływu ustawowego okresu jego pobierania,
- samotnego wychowania dziecka,
- kształcenia i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego
- rozpoczęcia roku szkolnego oraz rocznego przygotowania przedszkolnego,
- podjęcia przez dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszkania,
- wychowania dziecka w rodzinie wielodzietnej;
2.2. Zasiłki pielęgnacyjne z tytułu niepełnosprawności wypłacono dla 75 osób w łącznej kwocie: 129 918,14 zł, wysokość zasiłku wynosiła 153 zł, od 1 listopada 2018r. wynosi 184,42 zł;
2.3. Świadczenia pielęgnacyjne z tytułu sprawowania opieki nad niepełnosprawnym dzieckiem wypłacono dla 20 osób w łącznej kwocie: 378 112,00 zł, średnia wysokość świadczenia wyniosła
1 477 zł.
2.4. Jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia dziecka wypłacono dla 26 rodzin w wysokości
26 000,00 zł,
2.5. Świadczenie rodzicielskie – wypłacono 12 osobom na kwotę 97 760,80 zł
2.6. Specjalny zasiłek opiekuńczy wypłacono 9 osobom z tyt. sprawowania opieki nad niepełnosprawnym członkiem rodziny w kwocie 52 610,00 zł, wysokość świadczenia wynosiła 520 zł, a od 1 listopada 2018r. wynosi 620 zł.
2.7. Zasiłek dla opiekuna wypłacono dla 6 osób z tytułu sprawowania opieki nad niepełnosprawnym członkiem rodziny na kwotę ogółem 36 654,70 zł.
2.8. Świadczenia z funduszu alimentacyjnego
wynikające z ustawy z dnia 7 września 2007r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów
(t.j. Dz. U. z 2018r. poz. 554 z póź.zm.)
Pomoc osobom uprawnionym do alimentów dla 15 rodzin w kwocie 105 240,00 zł.
- prowadzono postępowanie wobec osób zobowiązanych do świadczenia alimentacyjnego na podstawie tytułu wykonawczego wobec 15 dłużników alimentacyjnych.
Wydatki w wysokości 3% przeznaczone były na koszty związane z obsługą wypłaty świadczeń, wynagrodzenia i pochodne – 46 541,73 zł oraz wydatki pozostałe z zadań własnych – 32 963,21 zł.
3. Opłacano składki emerytalno - rentowe za niektóre osoby pobierające świadczenia pielęgnacyjne, specjalne zasiłki opiekuńcze i zasiłek dla opiekuna dla 28 osób w łącznej kwocie 74 966,20 zł.
4. Składki na ubezpieczenia zdrowotne
Wydatki wykonano w wysokości – 29 879,78 zł
Opłacono składki za 25 osób sprawujących opiekę na niepełnosprawnym członkiem rodziny
- Dodatki energetyczne
- wynikające z ustawy z dnia 10 kwietnia 1997r. o prawo energetyczne (t.j. Dz. U. z 2018r. poz. 755) Wydatki wykonano w wysokości 624,88 zł, dodatki energetyczne wypłacono dla 4 rodzin na kwotę 612,64 zł. Pozostałe koszty – 12,24 zł.
6. Karta Dużej Rodziny
- wynikająca z ustawy z dnia 5 grudnia 2014r. o Karcie Dużej Rodziny (t.j. Dz. U. z 2017r. poz. 1832 z póź.zm.)
Wydatki wykonano na kwotę – 100,90 zł
Koszt realizacji ustawy przez gminę za obsługę związaną z przyznaniem karty wynosi:
- 13,67 zł za jedną rodzinę wielodzietną;
- 1,37 zł za wydanie duplikatu karty oraz „domówienie” drugiego rodzaju nośnika karty;
- 2,74 zł za przedłużenie karty.
Kart Dużej Rodziny wydano dla 10 rodzin.
Kwota została przeznaczona na zakup materiałów biurowych niezbędnych do obsługi ustawy
o Karcie Dużej Rodziny. - Rządowy program „Dobry start”
- wynikający z ustawy z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (t.j. Dz. U. 2018r. poz. 998) oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30maja 2018r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu „Dobry start” (Dz. U. 2018r., poz. 1061)
Na realizację programu „Dobry Start” wydatkowano ogółem – 161 387,77 zł, wypłacano po 300 zł dla 519 uczniów na kwotę 155 700,00 zł.
Środki za obsługę wniosków w wysokości 5 190,00 zł zgodnie z § 33 rozporządzenia (80% - 4 152 zł przeznaczono na wynagrodzenia i pochodne dla osób realizujących program, i 20% - 1 038 zł + środki własne 497,77 zł - pozostałe koszty: licencja na program „Dobry Start”, nadzór, prowizje, druki).
W ramach zadań własnych
- wynikające z ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. z 2018r. poz. 1508 z póź. zm.)
- Zasiłki i pomoc w naturze
Wydatki wykonano w kwocie – 81 013,63 zł w tym:
- przyznawano i wypłacano zasiłki okresowe: dla 34 rodzin w kwocie: 69 903,39 zł,
z powodu bezrobocia, długotrwałej choroby, niepełnosprawności i innych przyczyn. Zasiłki przyznawane były na okres od 3 m-cy do 6 m-cy w zależności od sytuacji rodziny. Średnia wysokość zasiłku okresowego miesięcznie wynosiła 343,00 zł.
- przyznawano i wypłacano zasiłki celowe: dla 17 rodzin na kwotę 10 802,00 zł. Zasiłki celowe i specjalne celowe przyznawane były m.in. na zakup leków, żywności, opału na zimę i inne cele.
Pozostałe koszty – 308,24 zł.
- Zasiłki stałe
Wydatki wykonano w wysokości – 80 307,90 zł
Zasiłki stałe wypłacono dla 15 osób posiadających orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności oraz niezdolnych do pracy z powodu wieku. Wysokość zasiłku wynosiła od 141 zł do 645 zł. Zasiłki wypłacono na kwotę 80 018,06 zł.
Pozostałe koszty – 289,84 zł
- Utrzymanie ośrodka pomocy społecznej
W rozdziale ujęte są wydatki na zadania własne i dofinansowane.
Wydatki wykonano w wysokości – 197 397,53 zł
Kwota przeznaczona została na bieżące funkcjonowanie Ośrodka Pomocy Społecznej (w tym: wynagrodzenia i pochodne – 179 067,52 zł oraz koszty pozostałe – 18 330,01 zł).
- Realizacja rządowego programu „Pomoc państwa w zakresie dożywiania”
W ramach programu zapewniono posiłek dla dzieci w Szkole Podstawowej i Gimnazjum w Nowogrodzie, Przedszkolu Samorządowym w Nowogrodzie, Zespole Szkół Specjalnych w Łomży, Gimnazjum w Łomży, Specjalnym Ośrodku Szkolno -Wychowawczym w Długoborzu, Bursach szkolnych w Łomży oraz osobom i rodzin znajdujących się w sytuacjach wymienionych w art. 7 ustawy o pomocy społecznej, w szczególności osobom samotnym, w podeszłym wieku, chorym, niepełnosprawnym. Razem programem objęto: 166 osób, w tym 147 uczniów w szkołach wydano ogółem 17 386 posiłków na łączną kwotę 53 835,50 zł. Przyznano dla 19 osób świadczenie pieniężne w postaci zasiłku celowego na zakup posiłku lub żywności na kwotę 20 550 zł.
Ogółem koszt programu „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” w 2018r. wyniósł: 74 385,50 zł
w tym 59 508,40 zł - środki z budżetu państwa, a kwota 14 877,10 zł stanowi wkład własny gminy.
- wynikające z ustawy z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (t.j. Dz. U. 2018r. poz. 998)
- Rodziny zastępcze.
Wydatki wykonano w kwocie – 15 004,49 zł
Poniesiono wydatki w wysokości 14 990,49 zł związane z pobytem czwórki dzieci w rodzinie zastępczej umieszczone Postanowieniem Sądu Rejonowego w Łomży Sygn. Nsm 536/16 z dnia 30.12.2016r. oraz jednego dziecka umieszczonego w Domu Dziecka w Supraślu Postanowieniem Sądu Rejonowego w Łomży Sygn. Nsm 476/17 z dnia 10.10.2017r. Pozostałe koszty – 14,00 zł. - Wspieranie rodziny – Asystent
Wydatki wykonano w wysokości – 26 170,10 zł
Wynagrodzenie asystenta rodziny wraz z pochodnymi – 24 296,00 zł w tym: (z Programu asystent rodziny i koordynator rodzinnej pieczy zastępczej na 2018r. – asystent rodziny - 9 827,00) oraz z zadań własnych – 14 469,00 zł.
Pozostałe koszty – 1 874,10 zł.
Zadania z zakresu wspierania rodziny realizowane były poprzez cele Gminnego Programu Wspierania Rodziny na lata 2016-2018 ustanowionego uchwałą nr XVII/72/2016 z dnia 11.02.2016r. Rady Miejskiej w Nowogrodzie.
Podstawowym celem Gminnego Programu Wspierania Rodziny jest utworzenie spójnego systemu wsparcia rodzin i dzieci, przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo -wychowawczych, mających na celu przywrócenie im zdolności do wypełniania tych ról, poprzez pracę z rodziną oraz zapewnienie pomocy w opiece i wychowaniu dzieci.
Cele szczegółowe programu realizowane były przez asystenta rodziny we współpracy z pracownikami instytucji wymienionych w dz. VIII Programu.
Asystent rodziny w 2018r. prowadził pracę z pięcioma rodzinami w miejscu ich zamieszkania, a do jego zadań należało m.in.:
- udzielanie pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej, w tym w zdobywaniu
umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego;
- udzielanie pomocy rodzinom w rozwiazywaniu problemów socjalnych;
- udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów psychologicznych;
- udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych z dziećmi;
- wspieranie aktywności społecznej rodzin;
- motywowanie członków rodzin do podnoszenia kwalifikacji zawodowych;
- udzielanie pomocy w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymywaniu pracy zarobkowej;
- motywowanie do udziału w zajęciach grupowych dla rodziców, mających na celu kształtowanie prawidłowych wzorców rodzicielskich i umiejętności psychospołecznych;
- udzielanie wsparcia dzieciom, w szczególności poprzez udział w zajęciach psychoedukacyjnych;
- podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa
dzieci i rodzin;
- prowadzenie indywidualnych konsultacji wychowawczych dla rodziców i dzieci.
Realizowane w ramach programu zadania koncentrowały się nie tylko na dziecku, ale na całej rodzinie. Miało to na celu pomoc w odzyskaniu przez rodziców funkcji opiekuńczych.
- w 2018r. asystent rodziny uczestniczył w szkoleniach: pt. Praca z rodziną z problemem przemocy”, „Diagnoza rodziny w kontekście działań interwencyjnych, nadzorczych i opiniodawczych – ocena sytuacji rodzinnej , ocena sytuacji opiekuńczo –wychowawczej dziecka, ocena rozwojowa dziecka, ocena kompetencji wychowawczych rodziców i opiekunów, określenie zadań i wymagań.
- sporządzano sprawozdania rzeczowo – finansowe z zakresu wspierania rodziny oraz przekazywano je właściwemu wojewodzie w wersji elektronicznej z zastosowaniem systemu elektronicznego.
Potrzeby związane z realizacją zadań:
1. Koszty wynagrodzenia osoby zatrudnionej na stanowisku asystenta rodziny zostały ujęte w planie finansowym Ośrodka Pomocy Społecznej.
- Podnoszenie kwalifikacji przez asystenta wspierającego rodziny przeżywające trudności w opiece i wychowaniu dziecka
Rok 2019 jest kontynuacją prowadzonych dotychczas działań w zakresie tworzenia systemu opieki oraz pomocy rodzinie znajdującej się w trudnej sytuacji, która nie wykonuje swoich funkcji rodzicielskich w sposób prawidłowy oraz zapewnia rodzinie z problemami potrzebnego wsparcia.
- wynikające z ustawy z dnia 27 sierpnia 2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U.2018r. poz.1510 z póź. zm.)
Składki na ubezpieczenia zdrowotne
- opłacono składki za 14 osób pobierających zasiłek stały z pomocy społecznej na kwotę – 7 048,43 zł.
- wynikające z ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (t.j. Dz. U. z 2017r. poz.180 z późn. zm.)
Wydatki wykonano w wysokości 28 511,18 zł w tym:
Dodatki mieszkaniowe wypłacono na kwotę - 27 892,40 zł w tym:
- gminnych dla 3 rodzin, na kwotę 2 298,49 zł
- spółdzielczych – dla 16 rodzin, na kwotę - 25 388,93 zł
- innych – dla 2 rodzin na kwotę 204,98 zł
Pozostałe koszty – 618,78 zł
- wynikające z ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (t.j. Dz. U.
z 2015r. poz.1390)
Wydatki wykonano w wysokości – 866,00 zł (szkolenie członków zespołu interdyscyplinarnego, delegacje).
Działania na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie realizowane były poprzez cele
Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na lata 2017-2022 ustanowionego uchwałą nr XXX/138/17 Rady Miejskiej w Nowogrodzie z dnia 27.03.2017r. Program koordynowany był przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Nowogrodzie we współpracy z członkami ZI
Cele programu:
- Zmniejszenie rozmiarów negatywnych zjawisk przemocy w rodzinie.
- Podnoszenie wiedzy w społeczeństwie i rozwijanie świadomości wobec zjawiska przemocy
- Podnoszenie kompetencji służb i instytucji spotykających się w pracy zawodowej z problemem przemocy w rodzinie.
- Zwiększenie skuteczności ochrony ofiar przemocy w rodzinie i zwiększenie dostępności
pomocy.
- Zwiększenie skuteczności działań interwencyjnych i korekcyjnych wobec osób stosujących przemoc.
Powyższe cele realizowane były w 2018 roku zgodnie z harmonogramem programu po przez zadania:
Lp. |
Zadania |
Opis realizowanych zadań: |
1. |
Podejmowanie zintegrowanych
|
- Pracownicy socjalni OPS Nowogród w ramach pracy socjalnej diagnozowali problem przemocy w rodzinie oraz inicjowali interwencje w środowisku dotkniętym w/w problemem, udzielali porad socjalnych w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie. - Aktualizacja gromadzonych informacji na temat rozmiarów i form przemocy, cykliczne wizyty w środowisku dotkniętym przemocą pracowników socjalnych i dzielnicowych. - Członkowie Zespołu diagnozowali sytuacje w poszczególnych przypadkach , wymieniali się informacjami , omawiali możliwości udzielenia odpowiedniego wsparcia rodzinie . zatrzymali na podstawie art. 15a ustawy o policji.
|
2. |
Podniesienie świadomości |
- Pracownicy socjalni OPS informowali o miejscach i formach pomocy osobom doznającym przemocy domowej, zawierające dane adresowe, sposób kontaktu, czas i miejsce, gdzie można skorzystać z poradnictwa i uzyskać wsparcie które zamieszczone jest na stronie internetowej Urzędu wwwnowogrod.com w zakładce „przeciwdziałanie przemocy w rodzinie”. - Zapoznano uczniów z prawami dziecka, obowiązkami i prawami ucznia poprzez ulotki, plakaty, apele, - Poinformowano uczniów, gdzie mogą szukać pomocy w przypadku doznania aktów przemocy ze strony dorosłych poprzez pogadanki z wychowawcami, pedagogiem szkolnym, spotkania z policjantem, - Zorganizowano spotkanie ogólne z rodzicami, podczas którego policjant przedstawił zagrożenia dotyczące dzieci i młodzieży i wynikającą z nich odpowiedzialność karną, w tym odpowiedzialność karną dorosłych,
|
3. |
Zwiększenie kompetencji zawodowych pracowników służb i instytucji zajmujących się przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie
|
- W dniu 26 października 2018r. członkowie ZI uczestniczyli
|
4. |
Zapewnienie kompleksowej pomocy członkom rodzin, w których występuje problem przemocy
|
- Członkowie grup roboczych Zespołu Interdyscyplinarnego w trakcie rozmów prowadzonych z osobą stosującą przemoc w rodzinie, informowali o miejscach, w których mogłaby ona skorzystać z terapii dla sprawców przemocy. Jednocześnie, każdorazowo zobowiązywali osoby stosujące przemoc do zaprzestania zachowań aspołecznych. - GKRPA motywowała osoby nad używające alkoholu i podejrzane o stosowanie przemocy w rodzinie do podjęcia leczenia oraz kierowała do punktu konsultacyjnego na rozmowę z terapeutą uzależnień, psychologiem. W 2018r. z pomocy terapeuty skorzystało 9 osób w tym 2 osoby z rodzin w których prowadzona była procedura NK. - Z osobami doznającymi przemocy domowej prowadzono pracę socjalną w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie. - Członkowie ZI pracując w grupach roboczych w oparciu o procedurę „Niebieskiej Karty" podejmowali działania interwencyjne, polegające na wizytach w miejscu zamieszkania osób doznających przemocy, zobowiązywaniu osób stosujących przemoc do zachowania zgodnego z prawem i normami współżycia społecznego. OPS w Nowogrodzie współpracował z: - Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych - Powiatowym Centrum Pomocy w Rodzinie w Łomży w zakresie kierowania osób nadużywających alkoholu i podejrzanych |
W skład Zespołu Interdyscyplinarnego wchodzą grupy ludzi działających w obszarze przeciwdziałania przemocy w rodzinie, zajmującej się realizacją zadań na rzecz pomocy osobom indywidualnym, rodzinom, grupom problemowym bądź środowisku w gminie Nowogród:
- przedstawiciele jednostki organizacyjnej pomocy społecznej
- przewodnicząca gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych
- przedstawiciel policji
- przedstawiciel oświaty
- przedstawiciel służby zdrowia
- przedstawiciel sądu
- przedstawiciel organizacji pozarządowej
W 2018 roku odbyły 4 spotkania Zespołu Interdyscyplinarnego i 13 spotkań grup roboczych z których sporządzany był protokół. Członkowie Zespołu diagnozowali sytuację w poszczególnych rodzinach, wymieniali się informacjami, omawiali możliwości udzielenia odpowiedniego wsparcia rodzinie. Omawiane były możliwości dotyczące profilaktyki, rozpowszechniania informacji na temat przemocy. Dobra współpraca, wymiana spostrzeżeń, pozwoliła na podjęcie szybkich działań. Bezpośredni sposób przekazywania informacji i podejmowanie konkretnych działań usprawniły pracę instytucji zaangażowanych w przeciwdziałanie przemocy.
Liczba wszczętych spraw w ramach procedury „NK” w 2018r. – 8, zakończonych – 4.
Pozostała działalność.
- realizacja prac społecznie – użytecznych zgodnie z Porozumieniem Nr 8/2018 z dnia 16.01.2018r. w ramach prac społecznie – użytecznych pracowało średnio po 4 osoby miesięcznie, które były bez prawa do zasiłku i korzystały ze świadczeń z pomocy społecznej. W/w osoby pracowały w okresie
od marca do listopada 2018r. średnio po 40 godzin miesięcznie, ogółem 1 347 godzin. Osoby te wykonywały prace głównie porządkowe na terenie miasta i gminy Nowogród. Prace społecznie użyteczne mają na celu umożliwienie uzyskania przez te osoby minimalnych środków do życia i przede wszystkim aktywizację zawodową. 0000000000
Ogółem za pracę wypłacono kwotę 11 150,80 zł w tym 4 544,98 zł z zadań własnych gminy.
Analiza udzielonej pomocy
W 2018 roku w sprawie przyznania pomocy społecznej przyjęto 279 wniosków, wydano
299 decyzji, w tym 7 decyzji w sprawie prawa do świadczeń opieki zdrowotnej.
W sprawie świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego przyjęto 292 wnioski, a wydano 407 decyzji.
W sprawie świadczeń wychowawczych przyjęto 310 wniosków, wydano 323 decyzje.
W sprawie świadczeń Dobry Start przyjęto 339 wniosków, wydano 333 informacje, 5 postanowień
1 wniosek przekazano wg. właściwości. Udzielano pomocy w formie pracy socjalnej dla 66 rodzin.
Pomoc przyznawana była najczęściej z powodu:
l.p. |
Powód trudnej sytuacji życiowej |
Liczba rodzin |
Liczba osób |
|
ogółem |
w tym: |
|||
1 |
ubóstwo |
49 |
27 |
196 |
2 |
sieroctwo |
0 |
0 |
0 |
3 |
bezdomność |
0 |
0 |
0 |
4 |
potrzeba ochrony macierzyństwa |
7 |
3 |
37 |
5 |
w tym: wielodzietność |
7 |
3 |
37 |
6 |
bezrobocie |
25 |
8 |
56 |
7 |
niepełnosprawność |
16 |
15 |
51 |
8 |
długotrwała lub ciężka choroba |
1 |
0 |
2 |
9 |
bezradność w sprawach opiekuńczo wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego - ogółem |
7 |
3 |
27 |
10 |
w tym: rodziny niepełne |
2 |
1 |
5 |
11 |
rodziny wielodzietne |
3 |
0 |
16 |
12 |
przemoc w rodzinie |
0 |
0 |
0 |
13 |
potrzeba ochrony ofiar handlu ludźmi |
0 |
0 |
0 |
14 |
alkoholizm |
0 |
0 |
0 |
15 |
narkomania |
0 |
0 |
0 |
16 |
trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego |
0 |
0 |
0 |
17 |
brak umiejętności w przystosowaniu do życia młodzieży opuszczającej placówki opiekuńczo - wychowawcze |
0 |
0 |
0 |
18 |
trudności w integracji osób, które otrzymały status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą |
0 |
0 |
0 |
19 |
zdarzenie losowe |
0 |
0 |
0 |
20 |
sytuacja kryzysowa |
0 |
0 |
0 |
21 |
klęska żywiołowa lub ekologiczna |
0 |
0 |
0 |
Inne działania realizowane przez Ośrodek Pomocy Społecznej:
- w ramach programu FEAD Ośrodek wspólnie z PKPS w Łomży udzielił pomocy żywnościowej dla mieszkańców naszej gminy znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej u których dochód nie przekroczył 200% kryterium dochodowego tj. 1 402 zł dla osoby samotnie gospodarującej i 1 056 zł dla osoby w rodzinie. Wydano skierowania do pomocy żywnościowej dla 101 rodzin, żywność otrzymało 305 osób.
- dzięki współpracy z NZOZ EURODENT w Białymstoku 17 sierpnia 2018r. przy Miejsko – Gminnym Ośrodku Kultury w Nowogrodzie, stacjonował DENTOBUS, w którym w ramach programu NFZ udzielane były świadczenia zachowawcze oraz profilaktyczne, w tym m.in. wizyty adaptacyjne, lakierowanie, badania okresowe i kontrolne oraz leczenie próchnicy.
Zapewniona została opieka stomatologiczna dla 21 dzieci i młodzieży do 18 roku życia z naszej gminy.
- we współpracy z Komunalnym Zakładem Budżetowym w Nowogrodzie bezpłatnie zapewniono drzewo opałowe na zimę dla 8 rodzin najbardziej potrzebujących;
- sporządzano sprawozdawczość oraz przekazywano ją do Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
w Białymstoku, w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu informatycznego;
- współpracowano z instytucjami samorządowymi w zakresie pomocy społecznej, w szczególności:
z Prokuraturą Rejonową i Okręgową w Łomży, Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, policją, pedagogami szkolnymi, kuratorami społecznymi oraz sądowymi, Powiatowym Urzędem Pracy, Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie, Powiatowym Zespołem ds. Orzekania o Niepełnosprawności i organizacjami pozarządowymi.
- Ośrodek Pomocy Społecznej koordynuje działania Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Nowogród, przy czynnym współudziale jednostek organizacyjnych funkcjonujących na terenie gminy jak i innych zaangażowanych podmiotów.
- od 1 lutego 2018r. funkcjonuje Dzienny Dom Senior + w Sławcu, w poprzednim roku skierowano ogółem 22 osoby, nieaktywne zawodowo w wieku 60+ będące mieszkańcami miasta i gminy Nowogród. Od poniedziałku do piątku seniorzy mieli zapewnioną społeczną aktywizację, w tym ofertę prozdrowotną, obejmującą usługi w zakresie aktywności ruchowej lub kinezyterapii, a także ofertę edukacyjną, kulturalną, rekreacyjną i opiekuńczą w zależności od potrzeb stwierdzonych w środowisku lokalnym. W ramach Programu udostępniona była seniorom infrastruktura pozwalająca na aktywne spędzanie wolnego czasu, a także zaktywizowanie i zaangażowanie seniorów w działania samopomocowe i na rzecz środowiska lokalnego.
- 5 dni w tygodniu - udzielanie pomocy w podstawowych czynnościach życiowych i korzystanie ze środków i urządzeń ułatwiających dbanie o higienę osobistą;
- 5 dni w tygodniu - zapewnienie wyżywienia w postaci ciepłego posiłku i napojów;
- 5 dni w tygodniu - zapewnienie opieki pielęgniarskiej, (pomiary ciśnienia, cukru, pogadanki o zdrowym odżywianiu, utrzymaniu higieny osobistej);
- 5 dni w tygodniu po 1 godz.- gimnastyka ogólna i usprawniająca z wykorzystaniem zakupionego sprzętu w tym zajęcia rekreacyjne, spacery po okolicy;
- 4 razy w tygodniu po 3 godz. – ćwiczenia rehabilitacyjne prowadzone przez fizjoterapeutę indywidualnie z każdym z seniorów z dostosowaniem do jego potrzeb;
- 4 razy w tygodniu po 3 godz. – warsztaty kulinarne;
- 1 raz w tygodniu przez 3 godz. – warsztaty terapii zajęciowej (robótki ręczne, rękodzieło regionalne, ozdoby okolicznościowe, szycie);
- organizowanie spotkań towarzyskich - imieniny, urodziny uczestników, zabawa andrzejkowa, mikołajkowa, dzień matki, piknik promujący zdrowy styl życia dla mieszkańców Sławca i okolicy, włączenie się w organizację obchodów odzyskania niepodległości w miejscowości Sławiec.
Ponadto seniorzy uczestniczyli w uroczystościach organizowanych na terenie gminy:
- Inscenizacja walk o Nowogród;
- Niedziela św. Rocha w Skansenie;
- 100 rocznica odzyskania niepodległości;
- Dzień Świąteczny w Nowogrodzie;
Korzystanie ze świadczeń „Dziennego Domu Senior+” było odpłatne w zależności od posiadanych dochodów uczestnika. Całkowity koszt funkcjonowania wyniósł 123 750,00 zł w tym 49 500,00 zł
z dotacji.
P O T R Z E B Y
w zakresie pomocy społecznej na 2019 rok
Na podstawie rozpoznania potrzeb opracowano prognozę potrzeb finansowych związanych z realizacją zadań na 2019 rok, które zostały przedstawione w projekcie budżetu.
- Potrzeby w zakresie realizacji świadczeń w ramach zadań własnych:
Forma pomocy |
Koszt planowanych świadczeń |
Wysokość środków zabezpieczona w budżecie |
Brak |
Ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańców gminy w domach pomocy społecznej |
8 100 |
8 100 |
0 |
Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie |
1 300 |
1 300 |
0 |
Składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacane za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej |
7 100 |
7 100 |
0 |
Zasiłki i pomoc w naturze (zasiłki okresowe i celowe) |
87 600 |
87 600 |
0 |
Dodatki mieszkaniowe |
36 600 |
36 600 |
0 |
Zasiłki stałe |
98 500 |
57 500 |
41 000* |
Pomoc w zakresie dożywiania |
78 000 |
68 100 |
9 900* |
Pozostała działalność |
16 960 |
16 960 |
0 |
Rodziny zastępcze |
35 100 |
35 100 |
0 |
Ogółem: |
369 260 |
318 360 |
50 900 |
*W trakcie roku potrzeby są weryfikowane i dofinansowane na wniosek z budżetu wojewody.
2. Potrzeby w zakresie zatrudnienia: |
Stan zatrudnienia na dzień 31.12.2018r. |
Dodatkowe potrzeby |
Wyszczególnienie |
||
Kierownik |
1 |
0 |
Pracownik socjalny |
2 |
1 |
Inspektor ds. świadczeń rodzinnych |
1 |
0 |
Referent ds. świadczenia wychowawczego i funduszu alimentacyjnego |
1 |
0 |
Asystent rodziny |
1 |
0 |
Zakres działań pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej w Nowogrodzie skierowanych do osób i rodzin korzystających z pomocy jest bardzo rozległy. Wymaga wszechstronnej wiedzy, umiejętności, narzędzi niezbędnych do odpowiedniego pokierowania sprawami ludzi, wspierania ich
a nie wyręczania. Działania te mają być skuteczne i efektywne, mają służyć wzmocnieniu rodziny, aktywizować i usamodzielniać. Nasza praca skupia się na tych celach. Przepisy prawa, kładą coraz większy nacisk na prawidłowo prowadzoną pracę socjalną oraz powodują stałe rozszerzenie zadań realizowanych przez pomoc społeczną.
Sporządził:
Barbara Kuczyńska
Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej w Nowogrodzie
Metryka strony