SPRAWOZDANIE
Nowogród, dn. 26.02.2020r.
SPRAWOZDANIE
z działalności Ośrodka Pomocy Społecznej w Nowogrodzie za 2019 rok
oraz
P O T R Z E B Y
w zakresie pomocy społecznej na 2020 rok
Na podstawie art. 110 ust. 9 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. 2019 poz. 1507 z póź. zm.) przedstawiam sprawozdanie:
Budżet OPS w Nowogrodzie na koniec 2019 roku wynosił – 6 021 424,00 zł a wykonanie wyniosło
– 5 825 076,85 zł, tj. 96,74%.
W ramach zadań zleconych
Świadczenia wychowawcze
wynikające z ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci
(Dz. U. z 2019r. poz. 2407 z późn. zm.);
Wydatki wykonano w wysokości 3 343 986,19 zł
Świadczenia wychowawcze przyznano i wypłacano w ilości 6 498 dla 682 dzieci na kwotę 3 280 659,09 zł.
Środki w wysokości 1,5% do 30 czerwca 2019r., a od 1 lipca 2019r. 1,2% od wypłaconej dotacji - 43 399,94 zł i środki własne – 19 927,16 zł przeznaczono na wydatki związane z obsługą wypłaty świadczeń (prowizje, wynagrodzenia, zakupy).
Świadczenia rodzinne wraz z dodatkami, specjalny zasiłek opiekuńczy, zasiłki dla opiekunów oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego wynikające z ustaw:
- ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (t.j. Dz. U. z 2020r. poz. 111
z późn. zm. ) dotyczące ustalania i przyznawania świadczeń rodzinnych, weryfikacji świadczeń rodzinnych oraz wstrzymania tych świadczeń w przypadkach przewidzianych w ustawie;
- ustawy z dnia 4 kwietnia 2014 r. o ustalaniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów (t.j. Dz. U. z 2017r. poz. 2092 z późn. zm.) w zakresie ustalania i wypłaty zasiłków dla opiekunów osobom, które utraciły prawo do świadczenia pielęgnacyjnego z dniem 1 lipca 2013 r. w związku z wygaśnięciem z mocy prawa decyzji przyznającej prawo do świadczenia pielęgnacyjnego;
Wydatki wykonano w wysokości 1 728 369,98 zł
Świadczenia ogółem wypłacono na kwotę ogółem -1 547 834,29 zł
2.1. Świadczenia rodzinne przyznano: dla 217 rodzin w łącznej kwocie: 640 496,09 zł w tym:
- zasiłki rodzinne w łącznej kwocie: 449 197,00 zł;
- dodatki do zasiłków rodzinnych w łącznej kwocie: 191 299,00 zł z tytułu:
- opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego;
- urodzenia dziecka,
- samotnego wychowywania dziecka i utraty prawa do zasiłku dla bezrobotnych na skutek upływu ustawowego okresu jego pobierania,
- samotnego wychowania dziecka,
- kształcenia i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego
- rozpoczęcia roku szkolnego oraz rocznego przygotowania przedszkolnego,
- podjęcia przez dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszkania,
- wychowania dziecka w rodzinie wielodzietnej;
2.2. Zasiłki pielęgnacyjne z tytułu niepełnosprawności wypłacono dla 74 osób w łącznej kwocie: 166 991,00 zł, wysokość zasiłku wynosiła 184,42 zł, od 1 listopada 2019r. wynosi 215,84 zł;
2.3. Świadczenia pielęgnacyjne z tytułu sprawowania opieki nad niepełnosprawnym dzieckiem wypłacono dla 24 osób w łącznej kwocie: 452 545,00 zł, średnia wysokość świadczenia wyniosła
1 583,00 zł.
2.4. Jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia dziecka wypłacono dla 24 rodzin w wysokości
24 000,00 zł,
2.5. Świadczenie rodzicielskie – wypłacono 8 osobom na kwotę 79 402,80 zł
2.6. Specjalny zasiłek opiekuńczy wypłacono 8 osobom z tyt. sprawowania opieki nad niepełnosprawnym członkiem rodziny w kwocie 59 719,40 zł, wysokość świadczenia wynosi
620 zł.
2.7. Zasiłek dla opiekuna wypłacono dla 5 osób z tytułu sprawowania opieki nad niepełnosprawnym członkiem rodziny na kwotę ogółem 37 200,00 zł.
2.8. Świadczenia z funduszu alimentacyjnego
wynikające z ustawy z dnia 7 września 2007r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów
(t.j. Dz. U. z 2019r. poz. 670 z póź.zm.)
Pomoc osobom uprawnionym do alimentów dla 14 rodzin w kwocie 87 480,00 zł.
- prowadzono postępowanie wobec osób zobowiązanych do świadczenia alimentacyjnego na podstawie tytułu wykonawczego wobec 13 dłużników alimentacyjnych.
Wydatki w wysokości 3% przeznaczone były na koszty związane z obsługą wypłaty świadczeń, wynagrodzenia i pochodne – 46 810,98 zł oraz wydatki pozostałe z zadań własnych – 46 790,10 zł.
Składki emerytalno – rentowe i zdrowotne
Za niektóre osoby sprawujące opiekę nad niepełnosprawnym członkiem rodziny i pobierające z tego tytułu świadczenia pielęgnacyjne, specjalne zasiłki opiekuńcze i zasiłki dla opiekuna opłacano:
- składki emerytalno - rentowe za 24 osoby na kwotę 86 934,61 zł
- składki zdrowotne za 22 osoby na kwotę 31 860,72 zł
Dodatki energetyczne
- wynikające z ustawy z dnia 10 kwietnia 1997r. o prawo energetyczne (t.j. Dz. U. z 2019r. poz. 755 z póź. zm.) Wydatki wykonano w wysokości 693,20 zł, dodatki energetyczne wypłacono dla
4 rodzin na kwotę 679,60 zł. Pozostałe koszty – 13,60 zł.
5. Karta Dużej Rodziny
- wynikająca z ustawy z dnia 5 grudnia 2014r. o Karcie Dużej Rodziny (t.j. Dz. U. z 2019r. poz. 1390 z póź. zm.)
Wydatki wykonano na kwotę – 224,00 zł
Karty Dużej Rodziny wydano dla 10 rodzin i 23 rodziców.
Kwota została przeznaczona na zakup materiałów biurowych niezbędnych do obsługi ustawy
o Karcie Dużej Rodziny.
- Rządowy program „Dobry start”
- wynikający z ustawy z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (t.j. Dz. U. 2019r. poz. 1111) oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 maja 2018r.
w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu „Dobry start” (Dz. U. 2018r., poz. 1061)
Na realizację programu „Dobry Start” wydatkowano ogółem – 153 450,00 zł, wypłacano po 300 zł dla 495 uczniów na kwotę 148 500,00 zł.
Środki za obsługę wniosków w wysokości 4 950,00 zł zgodnie z § 33 rozporządzenia (80% -
3 960,00 zł przeznaczono na wynagrodzenia i pochodne dla osób realizujących program,
i 20% - 990,00 zł - pozostałe koszty: licencja na program „Dobry Start”, nadzór, prowizje, druki).
W ramach zadań własnych
- wynikające z ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. z 2019r. poz. 1507 z póź. zm.)
- Zasiłki i pomoc w naturze
Wydatki wykonano w kwocie – 84 738,14 zł w tym 72 792,92 zł
- przyznawano i wypłacano zasiłki okresowe: dla 32 rodzin w kwocie: 72 792,92 zł,
z powodu bezrobocia, długotrwałej choroby, niepełnosprawności i innych przyczyn. Zasiłki przyznawane były na okres od 3 m-cy do 6 m-cy w zależności od sytuacji rodziny. Średnia wysokość zasiłku okresowego miesięcznie wynosiła 379,00 zł.
- przyznawano i wypłacano zasiłki celowe: dla 17 rodzin na kwotę 11 603,58 zł. Zasiłki celowe i specjalne celowe przyznawane były m.in. na zakup leków, żywności, opału na zimę i inne cele.
Pozostałe koszty – 341,64 zł
- Zasiłki stałe
Wydatki wykonano w wysokości – 93 185,42 zł
Zasiłki stałe wypłacono dla 18 osób posiadających orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności oraz niezdolnych do pracy z powodu wieku. Wysokość zasiłku wynosiła od 125,79 zł do 645 zł. Zasiłki wypłacono na kwotę 92 860,87 zł.
Pozostałe koszty – 324,55 zł
- Utrzymanie ośrodka pomocy społecznej
Wydatki wykonano w wysokości – 209 845,92 zł
Kwota przeznaczona została na bieżące funkcjonowanie Ośrodka Pomocy Społecznej (wynagrodzenia i pochodne – 195 191,88 w tym dotacja – 56 000,00 zł i dofinansowanie
do wynagrodzenia pracownika zatrudnionego w ramach robót publicznych Umowa nr UmRP/19/0054 – 7 606,51 zł) oraz koszty pozostałe – 14 654,04 zł)
- Realizacja rządowego programu „Posiłek w szkole i w domu”
W ramach programu zapewniono posiłek:
- dzieciom w Zespole Szkół Samorządowych w Nowogrodzie, Przedszkolu Samorządowym w Nowogrodzie, Zespole Szkół Specjalnych w Łomży, w Szkole Podstawowej w Łomży, Bursach szkolnych w Łomży i Marianowie
- uczestnikom Środowiskowego Domu Samopomocy w Kownatach
- osobom i rodzinom znajdującym się w sytuacjach wymienionych w art. 7 ustawy o pomocy społecznej, w szczególności osobom samotnym, w podeszłym wieku, chorym, niepełnosprawnym.
Programem objęto 133 osoby: w tym 106 uczniów w szkołach i 2 osoby w ŚDS w Kownatach, wydano ogółem 12 266 posiłków na łączną kwotę 37 610,30 zł. Przyznano dla 25 osób świadczenie pieniężne w postaci zasiłku celowego na zakup posiłku lub żywności na kwotę 24 750,00 zł.
Ogółem koszt programu „Posiłek w szkole i w domu” w 2019r. wyniósł: 62 360,30 zł
w tym 49 888,24 zł - środki z budżetu państwa, a kwota 12 472,06 zł stanowił wkład własny gminy.
- wynikające z ustawy z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (t.j. Dz. U. 2019r. poz. 1111 z póź. zm.)
Rodziny zastępcze
Wydatki wykonano w kwocie – 37 458,85 zł
Poniesiono wydatki w wysokości 36 971,85 zł związane z pobytem sześciorga dzieci w rodzinie zastępczej umieszczone Postanowieniem Sądu Rejonowego w Łomży: Sygn. Nsm 536/16 z dnia 30.12.2016r. Sygn. Nsm 466/18 z dnia 21.01.2018r. oraz jednego dziecka umieszczonego w Domu Dziecka w Supraślu Postanowieniem Sądu Rejonowego w Łomży Sygn. Nsm 476/17 z dnia 10.10.2017r. Pozostałe koszty – 17,00 zł
- Wspieranie rodziny – Asystent
Wydatki wykonano w wysokości – 23 005,13 zł
Wynagrodzenie ½ etatu asystenta rodziny wraz z pochodnymi – 19 660,64 zł w tym: (z Programu asystent rodziny i koordynator rodzinnej pieczy zastępczej na 2019r. – asystent rodziny - 2 552,00 zł,
z robót publicznych Umowa nr UmRP/19/0054 – 7 606,49 zł i z zadań własnych – 9 502,15 zł)
Pozostałe koszty – 3 344,49 zł.
Zadania z zakresu wspierania rodziny realizowane były poprzez cele Gminnego Programu Wspierania Rodziny na lata 2019-2021 ustanowionego uchwałą nr VII/28/2019 Rady Miejskiej
w Nowogrodzie z dnia 25.03.2019r.
Podstawowym celem Gminnego Programu Wspierania Rodziny jest utworzenie spójnego systemu wsparcia rodzin i dzieci, przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo -wychowawczych, mających na celu przywrócenie im zdolności do wypełniania tych ról, poprzez pracę z rodziną oraz zapewnienie pomocy w opiece i wychowaniu dzieci.
Cele szczegółowe programu realizowane były przez asystenta rodziny we współpracy z przedstawicielami instytucji wymienionych w dz. VII Programu.
Asystent rodziny w 2019r. prowadził pracę z siedmioma rodzinami w miejscu ich zamieszkania, a do jego zadań należało m.in.:
- udzielanie pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej, w tym w zdobywaniu
umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego;
- udzielanie pomocy rodzinom w rozwiazywaniu problemów socjalnych;
- udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów psychologicznych;
- udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych z dziećmi;
- wspieranie aktywności społecznej rodzin;
- motywowanie członków rodzin do podnoszenia kwalifikacji zawodowych;
- udzielanie pomocy w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymywaniu pracy zarobkowej;
- motywowanie do udziału w zajęciach grupowych dla rodziców, mających na celu kształtowanie prawidłowych wzorców rodzicielskich i umiejętności psychospołecznych;
- udzielanie wsparcia dzieciom, w szczególności poprzez udział w zajęciach psychoedukacyjnych;
- podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa
dzieci i rodzin;
- prowadzenie indywidualnych konsultacji wychowawczych dla rodziców i dzieci.
Realizowane w ramach programu zadania koncentrowały się nie tylko na dziecku, ale na całej rodzinie. Miało to na celu pomoc w odzyskaniu przez rodziców funkcji opiekuńczych.
- w 2019r. asystent rodziny kilka razy uczestniczył w posiedzeniach zespołu ds. oceny sytuacji dzieci umieszczonych w rodzinie zastępczej. Spotkania te odbywały się w Centrum Pieczy Zastępczej w Łomży. Uczestniczył również w warsztatach mających na celu standaryzacje pracy asystentów rodziny w Miejskim Ośrodku Pomocy Rodzinie w Białymstoku.
- sporządzano sprawozdania rzeczowo – finansowe z zakresu wspierania rodziny oraz przekazywano je właściwemu wojewodzie w wersji elektronicznej z zastosowaniem systemu elektronicznego.
Potrzeby związane z realizacją zadań:
1. Koszty wynagrodzenia osoby zatrudnionej na stanowisku asystenta rodziny zostały ujęte w planie finansowym Ośrodka Pomocy Społecznej.
- Podnoszenie kwalifikacji przez asystenta wspierającego rodziny przeżywające trudności w opiece i wychowaniu dziecka
Rok 2020 jest kontynuacją prowadzonych dotychczas działań w zakresie tworzenia systemu opieki oraz pomocy rodzinie znajdującej się w trudnej sytuacji, która nie wykonuje swoich funkcji rodzicielskich w sposób prawidłowy oraz zapewnienia rodzinie z problemami potrzebnego wsparcia.
- wynikające z ustawy z dnia 27 sierpnia 2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. 2019r. poz.1373 z póź. zm.)
Składki na ubezpieczenie zdrowotne
- opłacono składki za 17 osób pobierających zasiłek stały z pomocy społecznej na kwotę – 8 201,14 zł.
- wynikające z ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (t.j. Dz. U. z 2017r. poz.180 z późn. zm.)
Wydatki wykonano w wysokości 27 931,71 zł w tym:
Dodatki mieszkaniowe wypłacono na kwotę - 27 164,81 zł w tym:
- gminnych dla 2 rodzin, na kwotę 2 876,49 zł
- spółdzielczych – dla 13 rodzin, na kwotę - 24 288,32 zł
Pozostałe koszty – 766,90 zł
- wynikające z ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie
(t.j. Dz. U. z 2015r. poz.1390)
Wydatki wykonano w wysokości – 1 057,17 zł (szkolenie członków zespołu interdyscyplinarnego, delegacje).
Działania na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie realizowane były poprzez cele
Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na lata 2017-2022 ustanowionego uchwałą nr XXX/138/17 Rady Miejskiej w Nowogrodzie z dnia 27.03.2017r. Program koordynowany był przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Nowogrodzie we współpracy z członkami ZI.
Cele programu:
- Zmniejszenie rozmiarów negatywnych zjawisk przemocy w rodzinie.
- Podnoszenie wiedzy w społeczeństwie i rozwijanie świadomości wobec zjawiska przemocy
- Podnoszenie kompetencji służb i instytucji spotykających się w pracy zawodowej z problemem przemocy w rodzinie.
- Zwiększenie skuteczności ochrony ofiar przemocy w rodzinie i zwiększenie dostępności
pomocy.
- Zwiększenie skuteczności działań interwencyjnych i korekcyjnych wobec osób stosujących przemoc.
Powyższe cele realizowane były w 2019 roku zgodnie z harmonogramem realizacji programu poprzez zadania:
Lp. |
Zadania |
Opis realizowanych zadań:
|
1. |
Podejmowanie zintegrowanych
|
- Pracownicy socjalni OPS Nowogród w ramach pracy socjalnej diagnozowali problem przemocy w rodzinie oraz inicjowali interwencje w środowisku dotkniętym w/w problemem, udzielali porad socjalnych w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie. - Aktualizacja gromadzonych informacji na temat rozmiarów i form przemocy, cykliczne wizyty w środowisku dotkniętym przemocą pracowników socjalnych i dzielnicowych. - Członkowie Zespołu diagnozowali sytuacje w poszczególnych przypadkach , wymieniali się informacjami , omawiali możliwości udzielenia odpowiedniego wsparcia rodzinie .
|
2. |
Podniesienie świadomości |
- Pracownicy socjalni OPS informowali o miejscach i formach pomocy osobom doznającym przemocy domowej, przekazanie ulotek i broszur zawierających dane adresowe, sposób kontaktu, czas i miejsc, gdzie można skorzystać z poradnictwa i uzyskać wsparcie które zamieszczone - na tablicy informacyjnej Urzędu Miejskiego w Nowogrodzie oraz na stronie internetowej Urzędu www.nowogrod.com i bip.um.nowogrod w zakładce „przeciwdziałanie przemocy w rodzinie” zamieszczono informację na temat Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie w Gminie Nowogród zawierającą informacje o przemocy i jej formach, gdzie i jak szukać pomocy; - ulotka opracowana przez Zespół Interdyscyplinarny gminy Nowogród „Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie w Gminie Nowogród” – STOP przemocy - ulotka o nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim w 2019r. - ulotka „Zmień swoje życie pomożemy ci w tym” - informator dla rodziców i opiekunów – „Przemoc seksualna wobec dzieci” - informator – „Nie wiń siebie, to sprawca jest winny!”
- Zapoznano uczniów z prawami dziecka, obowiązkami i prawami ucznia poprzez ulotki, plakaty, apele, godziny z wychowawcą, - W ramach profilaktyki uzależnień zorganizowano Festyn Profilaktyczny dla uczniów Szkoły Podstawowej i Gimnazjum; realizowano programy profilaktyczne: „Znajdź właściwe rozwiązanie” dla uczniów kl. starszych, „Nie pal przy mnie proszę” dla uczniów klas I-III;„ Szkoła Dobrego Wyboru” dla uczniów Gimnazjum i uczniów kl. VIII SP; „Bieg po zdrowie” dla klas IV-tych; zorganizowano warsztaty profilaktyczne dla uczniów kl. V-VIII: „Ciekawość – czy się opłaca?”, „Bez uzależnień”,
|
3. |
Zwiększenie kompetencji zawodowych pracowników służb i instytucji zajmujących się przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie |
- W dniu 4 października 2019r. członkowie ZI uczestniczyli
|
4. |
Zapewnienie kompleksowej pomocy członkom rodzin, w których występuje problem przemocy
|
- Członkowie grup roboczych Zespołu Interdyscyplinarnego w trakcie rozmów prowadzonych z osobą stosującą przemoc w rodzinie, informowali o miejscach, w których mogłaby ona skorzystać z terapii dla sprawców przemocy. Jednocześnie, każdorazowo zobowiązywali osoby stosujące przemoc do zaprzestania zachowań aspołecznych. - GKRPA motywowała osoby nad używające alkoholu i podejrzane o stosowanie przemocy w rodzinie do podjęcia leczenia oraz kierowała do punktu konsultacyjnego na rozmowę z terapeutą uzależnień, psychologiem. W 2019r. z pomocy psychologa terapeuty skorzystało 8 osób w tym 2 osoby z rodzin w których prowadzona była procedura NK. - Z osobami doznającymi przemocy domowej prowadzono pracę socjalną w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie. - Członkowie ZI pracując w grupach roboczych w oparciu o procedurę „Niebieskiej Karty" podejmowali działania interwencyjne, polegające mi n. na wizytach w miejscu zamieszkania osób doznających przemocy, zobowiązywaniu osób stosujących przemoc do zachowania zgodnego z prawem i normami współżycia społecznego. OPS w Nowogrodzie współpracował z: - Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych - Powiatowym Centrum Pomocy w Rodzinie w Łomży w zakresie kierowania osób nadużywających alkoholu i podejrzanych |
W skład Zespołu Interdyscyplinarnego wchodzą grupy ludzi działających w obszarze przeciwdziałania przemocy w rodzinie, zajmującej się realizacją zadań na rzecz pomocy osobom indywidualnym, rodzinom, grupom problemowym bądź środowisku w gminie Nowogród:
- przedstawiciele jednostki organizacyjnej pomocy społecznej
- przewodnicząca gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych
- przedstawiciel policji
- przedstawiciel oświaty
- przedstawiciel służby zdrowia
- przedstawiciel sądu
- przedstawiciel organizacji pozarządowej
W 2019 roku odbyły 4 spotkania Zespołu Interdyscyplinarnego i 21 spotkań grup roboczych
z których sporządzany był protokół. Członkowie Zespołu diagnozowali sytuację w poszczególnych rodzinach, wymieniali się informacjami, omawiali możliwości udzielenia odpowiedniego wsparcia rodzinie. Omawiane były również możliwości dotyczące profilaktyki, rozpowszechniania informacji na temat przemocy. Dobra współpraca, wymiana spostrzeżeń, pozwoliła na podjęcie szybkich działań. Bezpośredni sposób przekazywania
informacji i podejmowanie konkretnych działań usprawniły pracę instytucji zaangażowanych
w przeciwdziałanie przemocy.
Liczba wszczętych spraw w ramach procedury „NK” w 2019r. – 10, zakończonych – 8.
Pozostała działalność
- realizacja prac społecznie – użytecznych zgodnie z Porozumieniem Nr 7/2019 z dnia 16.01.2019r. w ramach prac społecznie – użytecznych pracowało średnio po 6 osób miesięcznie, które były bez prawa do zasiłku i korzystały ze świadczeń z pomocy społecznej. W/w osoby pracowały w okresie
od marca do listopada 2019r. średnio po 40 godzin miesięcznie, ogółem 1 968 godzin. Osoby te wykonywały prace głównie porządkowe na terenie miasta i gminy Nowogród. Prace społecznie użyteczne mają na celu umożliwienie uzyskania przez te osoby minimalnych środków do życia i przede wszystkim aktywizację zawodową.
Ogółem za pracę wypłacono kwotę 16 584,00 zł w tym 6 774,36 zł z zadań własnych gminy.
Analiza udzielonej pomocy
W 2019 roku w sprawie przyznania pomocy społecznej przyjęto 269 wniosków, wydano
275 decyzji, w tym 8 decyzji w sprawie prawa do świadczeń opieki zdrowotnej.
W sprawie świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego przyjęto 259 wniosków, a wydano 313 decyzji. W sprawie świadczeń wychowawczych przyjęto 416 wniosków, wydano 357 informacji.
W sprawie świadczeń Dobry Start przyjęto 320 wniosków, wydano 320 informacji. Udzielano pomocy w formie pracy socjalnej dla 68 rodzin.
Pomoc przyznawana była najczęściej z powodu:
l.p. |
Powód trudnej sytuacji życiowej |
Liczba rodzin |
Liczba osób |
|
ogółem |
w tym: |
|||
1 |
ubóstwo |
47 |
26 |
187 |
2 |
sieroctwo |
0 |
0 |
0 |
3 |
bezdomność |
0 |
0 |
0 |
4 |
potrzeba ochrony macierzyństwa |
7 |
3 |
37 |
5 |
w tym: wielodzietność |
7 |
3 |
37 |
6 |
bezrobocie |
23 |
8 |
42 |
7 |
niepełnosprawność |
21 |
15 |
33 |
8 |
długotrwała lub ciężka choroba |
2 |
1 |
2 |
9 |
bezradność w sprawach opiekuńczo wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego - ogółem |
3 |
2 |
13 |
10 |
w tym: rodziny niepełne |
1 |
1 |
2 |
11 |
rodziny wielodzietne |
2 |
0 |
11 |
12 |
przemoc w rodzinie |
0 |
0 |
0 |
13 |
potrzeba ochrony ofiar handlu ludźmi |
0 |
0 |
0 |
14 |
alkoholizm |
0 |
0 |
0 |
15 |
narkomania |
0 |
0 |
0 |
16 |
trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego |
0 |
0 |
0 |
17 |
brak umiejętności w przystosowaniu do życia młodzieży opuszczającej placówki opiekuńczo - wychowawcze |
0 |
0 |
0 |
18 |
trudności w integracji osób, które otrzymały status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą |
0 |
0 |
0 |
19 |
zdarzenie losowe |
0 |
0 |
0 |
20 |
sytuacja kryzysowa |
0 |
0 |
0 |
21 |
klęska żywiołowa lub ekologiczna |
0 |
0 |
0 |
Inne działania realizowane przez Ośrodek Pomocy Społecznej:
- w ramach programu FEAD Ośrodek wspólnie z PKPS w Łomży udzielił pomocy żywnościowej dla mieszkańców naszej gminy znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej u których dochód nie przekroczył 200% kryterium dochodowego tj. 1 402 zł dla osoby samotnie gospodarującej i 1 056 zł dla osoby w rodzinie. Wydano skierowania do pomocy żywnościowej dla 107 rodzin, żywność otrzymało 315 osób.
- dzięki współpracy z NZOZ EURODENT w Białymstoku 5 lipca 2019r. przy Miejsko – Gminnym Ośrodku Kultury w Nowogrodzie, stacjonował DENTOBUS, w którym w ramach programu NFZ udzielane były świadczenia zachowawcze oraz profilaktyczne, w tym m.in. wizyty adaptacyjne, lakierowanie, badania okresowe i kontrolne oraz leczenie próchnicy.
Zapewniona została opieka stomatologiczna dla 20 dzieci i młodzieży do 18 roku życia z naszej gminy.
- Ośrodek Pomocy Społecznej w Nowogrodzie współorganizował kolonie letnie i zimowe dla dzieci
z naszej gminy, w tym celu współpracował z:
- Towarzystwem Nasze Szwederowo w Bydgoszczy – ferie zimowe w Tleniu w okresie 21.01- 30 01.2019r. – 9 dzieci, kolonie letnie we Władysławowie w okresie 05.07 - 15.07.2019r. – 11 dzieci;
- Podlaskim Kuratorium Oświaty w Białymstoku – kolonie letnie w Murzasichle w okresie
11.07-22.07.2019r. – 6 dzieci;
- Stowarzyszeniem Przystań Szeligi Buczki – kolonie letnie w Małe Ciche ok. Zakopanego w okresie 07.07-18.07.2019r. – 1 dziecko;
Ogółem z wypoczynku skorzystało 27 dzieci.
- sporządzano sprawozdawczość oraz przekazywano ją do Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
w Białymstoku, w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu informatycznego;
- współpracowano z instytucjami samorządowymi w zakresie pomocy społecznej, w szczególności:
z Prokuraturą Rejonową i Okręgową w Łomży, Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, policją, pedagogami szkolnymi, kuratorami społecznymi oraz sądowymi, Powiatowym Urzędem Pracy, Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie, Centrum Piczy Zastępczej, Powiatowym Zespołem ds. Orzekania o Niepełnosprawności i organizacjami pozarządowymi.
- Ośrodek Pomocy Społecznej koordynuje działania Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Nowogród, przy czynnym współudziale jednostek organizacyjnych funkcjonujących na terenie gminy jak i innych zaangażowanych podmiotów.
- w 2019 roku Ośrodek Pomocy Społecznej kompletował dokumenty i kierował seniorów z naszej gminy do Dziennego Domu Senior+ w Sławcu prowadzony przez Stowarzyszenie Przyjaciół Nowogrodu. Ogółem w DzDS+ uczestniczyło 17 osób. Uczestnicy mieli dostęp do wysokiej jakości usług opiekuńczych oraz terapii zajęciowej. Zapewniono społeczną aktywizację, w tym prozdrowotną, obejmującą usługi w zakresie aktywności ruchowej i kinezyterapii. Zorganizowano również w ramach oferty edukacyjnej, kulturalnej, rekreacyjnej i opiekuńczej spotkania z członkami Stowarzyszenia Przyjaciół Nowogrodu, dzięki czemu zmniejszyła się izolacja społeczna. Uczestnictwo w zajęciach pozwoliło wzrost poczucia własnej wartości, pewności siebie. W ramach programu udostępniona została seniorom infrastruktura pozwalająca na aktywne spędzanie wolnego czasu, a także zaktywizowanie i zaangażowanie seniorów w działania samopomocowe i na rzecz środowiska lokalnego, usprawnienia komunikacji z rodziną, w szczególności z najmłodszymi jej członkami (wnukami). Aktywne warsztaty w ramach funkcjonowania Dziennego Domu Senior+ przyczyniły się do polepszenia kondycji psychofizycznej seniorów.
Wśród zrealizowanych działań w DzDS+ w Sławcu należy wymienić:
1. Udzielanie pomocy w podstawowych czynnościach życiowych we wszystkie dni robocze,
w zależności od potrzeb poszczególnych podopiecznych.
- Podnoszenie sprawności i aktywizowanie poprzez udział w terapii zajęciowej, treningach umiejętności społecznych i treningach pamięci - prowadzona była ogólna gimnastyka usprawniająca, gry planszowe, gry w karty, spacery po okolicy. Fizjoterapeuta prowadził również ćwiczenia rehabilitacyjne indywidualnie z każdym z seniorów, dostosowane do jego potrzeb.
Przedstawicielka Firmy "Fabryka Umysłu" z Łomży na kilku zajęciach prowadzonych nieodpłatnie dla podopiecznych DzDS+ w Sławcu prezentowała zasady zapamiętywania.
- Zaspokajanie potrzeb bytowych, polegających na zorganizowaniu czasu wolnego w bezpieczny i godny sposób - oglądano wspólnie telewizję, prowadzono rozmowy przy wspólnej kawie lub herbacie, organizowano warsztaty kulinarne, by potem wspólnie konsumować przygotowane potrawy lub wypieki. W ramach terapii zajęciowych robione były palmy wielkanocne, a także robiono bombki choinkowe i stroiki na Boże Narodzenie.
Organizowane były spotkania towarzyskie z okazji imienin, urodzin uczestników i tym podobnych okazji.
- Korzystanie z urządzeń i środków ułatwiających dbanie o higienę osobistą - w Dziennym Domu Senior+ w Sławcu podopieczni mają do dyspozycji łazienki, w tym jedna wyposażona w krzesełko i prysznic dla osób niepełnosprawnych, sedes z nakładką dla niepełnosprawnych. W łazienkach są zasobniki z mydłem w płynie oraz składanka papierowa do wycierania rąk.
- Wyżywienie w postaci ciepłego posiłku oraz napojów - wszyscy podopieczni otrzymują obiad oraz napoje do obiadu, a także są przygotowywane dla nich kawa i herbata oraz inne napoje, np. napar z mięty - stosownie do potrzeb.
- Zajęcia kulinarne - w ramach zajęć kulinarnych przygotowywane były sałatki, pieczone drożdżaki, naleśniki i różne ciasta, które później wszyscy razem konsumowali.
- Gimnastyka ogólna i usprawniająca - prawie codziennie prowadzona jest gimnastyka ogólna
i usprawniająca. W zależności od potrzeb i chęci osób zainteresowanych podopieczni wykonują ćwiczenia usprawniające. Korzystają też z lampy nagrzewającej.
- Działania wspomagające polegające na umożliwieniu realizacji potrzeb kulturalnych, rekreacyjnych, towarzyskich, turystycznych - podopieczni mają możliwość uczestniczenia w spotkaniach i wycieczkach organizowanych przez Stowarzyszenie Przyjaciół Nowogrodu; są na nie zapraszani. Seniorzy ze Sławca uczestniczyli, tak jak pozostali członkowie Stowarzyszenia, w spotkaniu ostatkowym. Były przygotowane różne potrawy, a także zorganizowano tańce. Z zaproszenia skorzystały 4 osoby. Podopieczni DzDS+ w Sławcu uczestniczyli także w spotkaniu integracyjnym zorganizowanym przez SPN pod koniec sierpnia nad rzeką Pisą. Przy muzyce były tańce, a także pieczono na ognisku kiełbaski i inne specjały. Zabawa skończyła się mocno po północy. W dniach 28-29 września Stowarzyszenie zorganizowało 2-dniowy wyjazd integracyjny. Po drodze zwiedziliśmy Wigry, a potem miło spędziliśmy wieczór przy ognisku, kiełbaskach. Tańczyliśmy przy grającym na żywo akordeoniście. Śpiewaliśmy z nim również piosenki biesiadne i ludowe. Następnego dnia w drodze powrotnej odwiedziliśmy Studzieniczną, potem po sesji zdjęciowej z Beatką koło hotelu Albatros zjedliśmy obiad i szczęśliwi wróciliśmy wieczorem do domu. Z zaproszenia skorzystała 1 osoba - była bardzo zadowolona.
- Stymulowanie utrzymywania kontaktów z rodziną i najbliższym środowiskiem społecznym poprzez wspólny udział w festynach i spotkaniach okolicznościowych .
Na placu koło Budynku DzDS+ zorganizowano kilka razy ognisko. Uczestniczyli w nim wszyscy podopieczni, a także mieszkańcy okolicznych posesji w Sławcu. Przy kiełbaskach upieczonych w ognisku śpiewaliśmy wspólnie różne piosenki. Podopiecznym proponowaliśmy udział w spotkaniu wigilijnym organizowanym przez SPN. Ponieważ nie wyrazili oni chęci udziału w nim - zorganizowaliśmy spotkanie Wigilijne w DzDS+ w Sławcu. Zamówione zostały potrawy wigilijne w formie cateringu. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele Urzędu Gminy i przedstawiciele SPN. Wszyscy dzieliliśmy się opłatkiem, składaliśmy sobie nawzajem życzenia świąteczne i wspólnie śpiewaliśmy kolędy. Seniorzy uczestniczyli w uroczystościach organizowanych na terenie gminy:
Inscenizacja walk o Nowogród,
Niedziela Św. Rocha w Skansenie,
Dzień Świąteczny w Nowogrodzie.
- Umożliwienie dostępu do komputera, Internetu i ogólnodostępnej biblioteki - seniorzy uczestniczyli w dwóch kursach komputerowych: jeden prowadził do nauczenia posługiwania się internetem (Senior w sieci), a drugi uczył w ogóle posługiwania się komputerem; kto chciał, mógł się naprawdę wiele nauczyć, ponieważ osoba prowadząca szkolenie indywidualnie i cierpliwie podchodziła do każdego uczestnika. Biblioteka jest dostępna dla każdego podopiecznego.
Korzystanie ze świadczeń „Dziennego Domu Senior+” było odpłatne w zależności od posiadanych dochodów uczestnika. Całkowity koszt funkcjonowania wyniósł 148 181,25 zł w tym 54 000,00 zł
z dotacji.
P O T R Z E B Y
w zakresie pomocy społecznej na 2020 rok
Na podstawie rozpoznania potrzeb opracowano prognozę potrzeb finansowych związanych
z realizacją zadań na 2020 rok, które zostały przedstawione w projekcie budżetu.
- Potrzeby w zakresie realizacji świadczeń w ramach zadań własnych:
Forma pomocy |
Koszt planowanych świadczeń |
Wysokość środków zabezpieczona w budżecie |
Brak |
Ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańców gminy w domach pomocy społecznej |
18 100 |
18 100 |
0 |
Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie |
1 800 |
1 800 |
0 |
Składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacane za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej |
8 100 |
8 100 |
0 |
Zasiłki i pomoc w naturze (zasiłki okresowe i celowe) |
96 000 |
96 000 |
0 |
Dodatki mieszkaniowe |
31 700 |
31 700 |
0 |
Zasiłki stałe |
95 000 |
70 000 |
25 000* |
Pomoc w zakresie dożywiania |
70 000 |
66 100 |
3 900* |
Pozostała działalność |
17 060 |
17 060 |
0 |
Rodziny zastępcze |
60 100 |
60 100 |
0 |
Ogółem: |
397 860 |
368 960 |
28 900 |
*W trakcie roku potrzeby są weryfikowane i dofinansowane na wniosek z budżetu wojewody
2. Potrzeby w zakresie zatrudnienia: |
Stan zatrudnienia na dzień 31.12.2019r. |
Dodatkowe potrzeby |
Wyszczególnienie |
||
Kierownik |
1 |
0 |
Pracownik socjalny |
2 |
1 |
Inspektor ds. świadczeń rodzinnych |
1 |
0 |
Inspektor ds. świadczenia wychowawczego i funduszu alimentacyjnego |
1 |
0 |
Asystent rodziny |
1 |
0 |
Zakres działań pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej w Nowogrodzie skierowanych do osób i rodzin korzystających z pomocy jest bardzo rozległy. Wymaga wszechstronnej wiedzy, umiejętności, narzędzi niezbędnych do odpowiedniego pokierowania sprawami ludzi, wspierania ich
a nie wyręczania. Działania te mają być skuteczne i efektywne, mają służyć wzmocnieniu rodziny, aktywizować i usamodzielniać. Nasza praca skupia się na tych celach. Przepisy prawa, kładą coraz większy nacisk na prawidłowo prowadzoną pracę socjalną oraz powodują stałe rozszerzenie zadań realizowanych przez pomoc społeczną.
Sporządził:
Barbara Kuczyńska
Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej
w Nowogrodzie
Metryka strony